söndag 17 februari 2008

2005 Alain Jaume Vaqueyras Grande Garrigue

I går kväll bestämde jag mig för att göra ett nytt försök med Alain Jaumes Vacqueyras Grande Garrigue. När det dracks för en månad sedan blev det en stor besvikelse. Redan vid första klunken står det klart att den förra flaskan var defekt. Nu möts jag av ett fylligt, bärfruktigt och kryddigt vin. Fortfarande ett lätt alkoholbittert slut som inte stör om vinet serveras vid c a 16 graders temperatur.

Tillsammans med ugnsstekta rotfrukter, kött marinerat i vin, vitlök och rosmarin och en feta/parmesankräm var det ypperligt. Sötman i palsternackan och rödlöken blev tillsammans med vinet en mycket behaglig kombination. En kombination som verkligen inbjuder stora djupa klunkar av vinet.

Denna erfarenhet har lärt mig att alltid öppna en andra flaska direkt om vinet inte motsvarar förväntningarna samt att jag framöver ska dricka fler viner från södra Rhone.

Inga kommentarer: