torsdag 20 mars 2008

nittioniokronorsviner

Systembolaget tillämpar ett gammalt välbeprövat knep i sin prissättning; att lägga sig strategiskt precis på rätt sida 100-kronorsgränsen. En strategi som radio- och dagligvaru-handeln praktiserat till perfektion under årtionden. För många vin-importörer förmodligen ett sätt att få upp försäljningsvolymen och in sina produkter i det ordinarie sortimentet. Här hittar man 31 röda och 28 vita viner. Går man ned i krona i pris finns det ett rött och två vita viner att välja på. För jämna hundringen finns hela sju röda och men bara ett vitt (det utmärkta Domaine de Loye 99054). Bland de 59 99-kronorsvinerna går det att hitta några riktigt bra viner från både gamla och nya världen. Här nedan följer ett antal som jag druckit under de senaste månaderna med stor behållning .

22300 Fontanafredda Langhe Nebbiolo
2705 Brolio
7512 Conde de Valdemar
6383 Brown Brothers Shiraz
97577 Planeta Cerasuolo di Vittoria
16413 Yalumba Bush Vine Grenache
12507 Vila Santa
2011 Guigal Cotes-du-Rhone
6950 Ca'Rugate Monte Fioretine
2076 Fleur du Cap
5588 Petit Chablis Domaine Sainte Claire
6311 Stoneleigh Sauvignon Blanc

Mina absoluta favoriter i listan är Brolio (2004) och Ca'Rugate.

Det som fick mig att tänka på prissättningen var att jag väldigt ofta köpt viner som kostar just 99 kr och ikväll drack jag ytterligare ett, 2004 Buitenverwachting Cabernet Sauvignon. Jag har inte någon stor erfarenhet av sydafrikanska viner och har inte druckit något druvrent CS på väldigt länge. Buitenverwachting levde upp till namnet och överraskade positivt. Jag skulle inte beskriva vinet som druvtypiskt. Doften har tydlig fatkaraktär, kostall och fin fruktighet. I smaken hittar jag inga svarta vinbär men väl en viss ursprungstypisk rökighet, mera fat, plommon och lakrits. Vinet är medelfylligt och hamnar stilmässigt någonstans mellan californisk och australiensisk kraft och fruktighet och europeisk stramhet. Gott till kvällens cotolette med potatismos och peperonata. Det klarade även brie-testet med bravur. Jag tar tacksamt emot tips på andra bra 99-kronorsviner.

Inga kommentarer: