söndag 6 april 2008

2006 Original Unwooded Chenin Blanc


Tid att återvända till 2006 Original Chenin Blanc, från Sydafrikanska producenten Raats. Nu avsmakat med lite mer koncentration än förra gången, då det fick ackompanjera det uppspelta uppsnacket inför schlagerfinalen och ohjälpligt hamnade i skymundan. Vinet är oekat. Det fungerar utmärkt som aperitif, med sitt vänliga och fräscht fruktiga anslag där ananas och honung är markanta i doft och smak. Det låter inställsamt och det antar jag att det är, men på ett sätt som jag gillar. Nu drack vi det till fläskkotlett gratinerad med päron och blåmögelost, en trevlig kombination. Efter middagen sjönk nivån i flaskan stadigt - lättdrucket som sagt.


Bolaget har sänkt priset från 96 kronor till 77, vilket gör Original Chenin Blanc till ett i mitt tycke givet köp i dagsläget. Tänk berså, tänk varm dag som svalnar mot aftonen och väcker alla sommardofterna till liv. Då är det läge. Det är Raats enklaste vin och om man beställer det direkt från producenten kostar det motsvarande 48 svenska kronor exklusive frakt, så mellanskillnaden är inte stor.

4 kommentarer:

Frankofilen sa...

Har sent om sidor hittat fram till den här bloggen och vill bara tacka för riktigt trevlig läsning! Gillar er stil. Kul att ni provar lite öl också. Jag är ruggigt svag för Sierra Nevadas Pale Ale. Superbra! Varvar ofta den med HELL och Oppigårds Golden Ale som jag tycker är två riktiga ljus i det svenska blasklagermörkret. Missade tyvärr Oppigårds Spring Ale, men den låter ju härlig. Punk IPA måste provas, liksom 2005 Santa Duc Gigondas som Esping gillade - det är många som rekommenderat den nu.

Ingvar Johansson sa...

Frankofilen ! Tack för de vänliga orden. Oppigårds Spring Ale finns faktiskt fortfarande kvar i några butiker. Nu kommer dessutom Oppigårds Early Summer Ale som enligt förhandsrapporterna ska vara superb. Finns ännu bara på fat men det är ju å andra sidan inte så bara.
Bättre Rhone-viner är ett nytt område för mig. Jag har inte varit direkt överförtjust i allt jag druckit, finalen ställer ofta till det för mig. Santa Duc höll dock hela vägen.

Anonym sa...

Oppigårds Early Summer Ale kommer på systembolaget 1/8, men då under det mer passande namnet Oppigårds Late Summer Ale.

Ingvar Johansson sa...

Anonym !

Tack för tipset. Hoppas jag inte behöver vänta tills den 1/8 utan springer på den medans den fortfarande är early. Better late than never förstås.