tisdag 1 april 2008

April's fool...

... känner jag mig som när jag läser april månads nyhetsutbud. Åtminstone önskar jag att det var ett aprilskämt. Det är inte så att det saknas viner jag kan tänka mig att köpa. På den vita sidan finns det alla fall tvåvarianter; Buitenverwachting Constantia Sauvignon Blanc 2007 och så från den alltid pålitliga producenten down under, d'Arenberg The Hermit Crab 2007. När det gäller de röda vinerna tror jag att jag står över denna rundan. Jag kände mig först lite sugen på att prova Morellino di Scansano men efter att ha sett etiketten bestämde jag mig för att avstå. Även Ser Lapo från Castello di Fonterutoli lockar lite granna men för de pengarna köper jag hellre några flaskor Rhone-vin av årgång 2005 och lägger i klädskåpet ett par år.

Nej, visst finns det ok viner men när jag läser april månads nyhetslista så känns det så torftigt. Att det är denna samling som vinintresserade i Sverige har att diskutera. Jag har ingenting emot monopolet i sig själv och jag är hjärtligt trött på gnället i från herrarna Kronstam och Fagerström och deras dolda agendor. De låter som mina fördomars genomsnittlige Vellinge-bo och slår in samma öppna dörrar gång efter annan. Det som stör mig mest med monopolet är att man inte låter det stanna vid distributionen och att utbudet är så centralstyrt. Låt butikerna lagerhålla det de vill och skippa tramset med nyhetssläppen

Inga kommentarer: