lördag 12 april 2008

Krypgrund


En vårdag på natursköna Bjärehalvön, det låter väl härligt. Soligt, ledigt och ännu har inte de klubbsvingande golfturisterna tagit över. Vad kan man mera begära ? Rätt mycket skulle jag vilja säga.

Idag fick jag en grundlig lektion i vad begreppet krypgrund betyder. Jag har känt till att det finns något som heter så och att hade en vag aning om att vår sommarbostad var försedd med en sådan men inte närmare reflekterat över vad det betydde. Idag utökades mina ytterst rudimentära kunskaper om huskonstruktioner. Nyligen brast några golvplankor i huset, diagnosen löd röta och den omfattande behandlingen som rekommenderats av kunnig person innefattande bland mycket annat att transportera ut fem kubikmeter jord som finns under huset, lägga in fem kubikmeter singel samt att täcka singeln med plast. Det föll på min lott att tillbringa dagen liggandes platt på magen med 40 cm mellan golv och tak för att med hjälp av hacka och spade fylla plasttråg med fuktig jord för min bror att bxa ut genom ett alltför litet hål. De sista flaskorna Easter Ale från Oppigårds höll den värsta cellskräcken stången när jag under arbetes gång förstod alltmer av forna tiders gruvarbetares och skyttegravssoldaters villkor.

Väl hemkommen efter dagens vedermödor var lusten till mat på topp men den matchades inte på något sätt av min ork. En bit varmrökt lax, romsås, potatis och sallad är förträfflig snabbmant och till det blev det en flaska 2006 Catena Chardonnay. Normalt dricker jag helst öl till den varmrökta laxen men dagens strapatser krävde vin. Det kändes som att vinet kompenserade för en del. Det var riktigt bra. Jag hade väntat mig att vinet skulle vara en nyans mörkare än ljusgult. Doften var supergod med massor av tropisk frukt rostad ek och en inbjudande sötma.. Vinet har ganska fyllig smak, bra syra och en liten aning sötma. De rostade ekfaten känns tydligt och jag hittar en viss nötighet. Lång god eftersmak med en liten bitterhet.
Jag har inte särskilt stor erfarenhet av vit bourgogne men har däremot druckit en del australienisk och amerikansk chardonnay. Catenas chardonnay känns mera som gamla världen än nya. Ett välbalanserat vin väl ägnat till mat.
Jag provade faktiskt resterna av flaskan till en thailändsk curry i kväll och det var riktigt bra. Just kombinationen med kokos var lyckad. Jag kommer definitivt att se till att ha ett par flaskor Catena Chardonnay på lut när det vankas asiatiskt.

3 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

Esping! låter som ett jobb som kräver goda och starka drycker för att stå ut med. Hade du pannlampa, förresten, som en redig gruvarbetare?

Anonym sa...

Inget jobb för någon med anlag för klaustrofobi som jag. Tänk att det räckte med lite Chardonnay för att uppväga eländet!

Ingvar Johansson sa...

Trisse ! Tack för tipset om pannlampa. Den kan ju faktiskt användas till mer än att springa i skogen med.
Lotta ! Ibland har nöden ingen lag. When the going gets tough the tough gets going som jag alltid brukar säga. Det var en väldigt god chardonnay och det var nog så att det inte krävdes så mycket för att få mig att falla i djup sömn.