söndag 11 maj 2008

2004 Salwey Grauburgunder Kabinett Trocken

Vem kan sitta böjd över bildskärmen när naturen exploderar och det är så mycket som ska hinnas med ute i friska luften? Det ryktas om svalare och blötare väder - det kanske underlättar att komma ifatt.
Naturligtvis har det inte varit lika torrt i strupen som i markerna. Var ska jag börja - kanske med en grauburgunder, för att haka på Espings roliga sågning av en sågning av druvan. Här alltså en tysk variant, 2004 Grauburgunder Kabinett trocken från Weingut Salwey i Oberrotweil. Har legat några år på lut i källaren och har nu en mycket blommig, avrundad framtoning med en angenämt parfymerad doft och en aning sötma i eftersmaken. Lent och smeksamt mot gommen. Den där amerikanske snubben Esping hittat har nog fått något om bakfoten.
Vinet dracks vid ett besök hos J & R i deras sommarstuga någon gång under Kristi Flygare-helgen - till grön sparris stekt i grillpanna med lite hyvlad parmesan - strax innan vi kastade oss över ett gäng av de nyligen lanserade rödviner som R laddat upp med. Jag hoppas återkomma snart med en redogörelse.
Salwey är ännu en av dessa tillfälliga nyheter som kommit och gått, och som sänkts i pris till cirka 115-130 kr - om jag minns rätt - när jag hittade fram till det. Nu känns det priset helt adekvat, även om man kan shoppa senare årgångar för 8-9€ via hemsidan. Grauburgundern lanserades - och såldes ut - tillsammans med sitt syskonvin weissburgunder Kabinett trocken från samma år, ett vin som det ska bli kul att prova vid tillfälle. Resterande flaskor av grauburgundern kunde jag lätt dricka väldigt snart, kanske vore det lika bra för det är väl tveksamt om de kommer att utvecklas så mycket mer. Men jag ska ändå försöka spara dem lite till för att se vad som händer.
Nu tycks det inte finnas några av Salweys viner i Bolagets produktkatalog. Någon svensk importör som tar in dem kan jag inte heller hitta. Synd.

4 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Trisse !
Så trevligt att ha dig tillbaka. Visst är det svårt att hänga framför skärmen när våren kolliderar med försommaren och man plötsligt har medelhavsklimat. För mig har det blivit rena seriekrocken när jag dessutom befinner mig mitt uppe i årets mest arbetsintensiva period samtidigt som jag ska hinna ikapp med formtoppningen inför det stundande Göteborgs-varvet. Hoppas att vara tillbaka i bloggosfären i mitten av veckan

Jörgen Andersson sa...

Esping! Det gläder mig att din bortovaro inte berott på att du gått vilse i krypgrunden. Göteborgs-varvet? Kan det verkligen vara nyttigt - i den här värmen och allt? Men jag antar att du kan kombinera med besök på Delirium Tremens och The Rover, för vätskebalansens skull

Ingvar Johansson sa...

Besöken på ställena du nämner ingår i den mentala målbild jag försöker frammana.

Jörgen Andersson sa...

Kunde tro det. Inte utan att man blir lite förtröden, inte för löpningens skull men med tanke på de vackert bärnstensfärgade och välsmakande ales från svenska mikrobryggerier du kommer att hälla i dig. Se upp för Delirium Tremens bara (alltså själva drycken, känd för att framkalla gamnacke även hos den mest inbitne ölälskare)