måndag 26 maj 2008

Schlagerfestival revisited

Ja, så var det dags för schlageryra igen - till Espings stora förtvivlan kan man anta. Bloggens populärkulturellt inriktade medarbetare tar sitt ansvar och ger sig hämningslöst hän. Och vad får man för det? En försvarlig mängd musikalisk dynga, förstås, men även en glad afton hos K & L med massor av god mat. Och vin. Och faktiskt också en lämplig dos Metaxa till kaffet, när det såg ut som om Grekland skulle ta hem hela konkarongen (K's barskåp är välfyllt och kan tillfredsställa de flesta behov och smakriktningar). När Ryssland slutligen tog hem segern firade vi inte detta med vodka, dock, utan avslutade kvällen med en grappa för absent friends - Italien har ju tagit sin Mats ur skolan alltsedan Gente di mare inte vann för cirka tvåhundra år sedan. Principfasta, de där romarna.

Nå, vinet alltså. Vi välkomnades med bubbel till uppsnacket inför evenemanget: Rotari Brut Riserva (nr 7567). En riktig favorit, här i årgång 2004. Lika trevligt som jag minns vinet från tidigare festliga tillfällen, torrt och friskt och försvinnande gott. Till maten och melodierna drack vi två röda viner från Australien: 2004 Bunker Bay pinot noir, som Esping beskrivit här, samt 2007 Yalumba Bush Vine grenache.
Bunker Bay passade hyfsat till varierad buffé, även om jag inte kan säga att jag var tillräckligt uppmärksam på vinet. Jag minns att jag tänkte att det var svårplacerat: menlöst eller subtilt? Tills slut landade jag på subtilt och tillräckligt mångfacetterat för att vara intressant. En ganska försiktig bärighet, samtidigt med bra syra och en viss kärvhet. Jag har inget emot att testa vinet igen under mer eftertänksamma omständigheter, kanske till en kalvkotlett med potatisgratäng. Jag skulle nog säga att 98 kronor är ett bra pris.
Yalumban är mer omedelbar, ett vin med allt på rätt plats: en stor, varm bärighet som håller sig på rätt sida gränsen mot syltigt, också här en tydlig syra och generös eftersmak. Karaktärsfast. Står sig bra i konkurrensen från smakrik mat och till den avslutande brickan med krämiga ostar - varför inte? Absolut med potential att bli en 99-kronorsfavorit, bra att ha på lut när det är läge att korka upp något som faller de flesta på läppen.
Någon hade skrivit "Utgår" på både Bunker Bays och Yalumbas prislappar när jag gjorde inköpet. När det gäller det senare vinet är det märkligt, om det stämmer (Bunker Bay är ju en tillfällig nyhet och de brukar ju raskt säljas ut). Det kan alltså vara läge att kolla upp vid månadsskiftet om något av dem eller båda får sänkt pris. Då är det bara att köra så det ryker och handla på sig ett gäng av varje innan de tar slut.

Att Perelli slutade på 18:e plats känns som en fullständigt ovidkommande detalj i sammanhanget - höjdaren var ändå när unge herr E jazzade loss till Spaniens dansinstruktions-bidrag Baila el Chiki Chiki. El Robocop - si señor!

Inga kommentarer: