fredag 26 september 2008

2005 Domaine Du Vieux Lazaret Chateneuf-du-Pape


Trisse är i Lyon. Tanken var från början att vi skulle rest tillsammans men så blev det inte. Nu kryssar Trisse mellan stjärnkrogarna och jag sitter härhemma. Olika falla ödets lotter. För att åtminstone göra avunden hanterbar försökte jag trösta mig med en ett Rhone-vin.

Färgen är djupt röd med lite blått. Doften är inbjudande och bärfruktig. Min första association är jordgubbar och hallon. Sedan kommer det lite lakrits och en fin kryddighet. Munkänslan är förvånansvärt slank och vinet bjuder på en överraskande friskhet. Smaken är medelfyllig och bjuder på mer av de röda bären. Jag hade förväntat mig ett lite tuffare slut men tanninerna är mycket mjuka. Så långt är allt väl men här tar det roliga slut för min del. Etiketten talar om 14:5% alkohol och jag gissar att det är något i underkant. Mot slutet slår alkoholen igenom i en inte helt angenämbeskhet. Tillsammans med mat och några bitar ost störde det mig inte men utan tilltugg var inte vinet så kul. Det känns oprecist, lite slappt och sladdrigt.

4 kommentarer:

Vård o Vin sa...

Tråkigt att lasarettet inte levde upp till förväntingarna... Tror du det har något att vinna på att ligga? Låter inte så.

Hoppas det blir trevligt i Danmark idag. Är lite missnöjd att jag inte själv kunde åka.

Ingvar Johansson sa...

Är nyss hemkommen från vinfestivalen i Helsingör. Tanggentbordet slingrar sig runt fingrarna.Tyvärr tror jag inte att Lazareten har så mycket att vinna på lagring. Kanke handlar det om min inställning. Har idag provat flera CdP:er som var åtsklilligt mycket bättre än DdLCdP. Återkommer efter tillnyktring med intryck från festivalen

Finare Vinare sa...

Ser fram emot rapport från vinfestivalen.

2005 Vieux Lazaret bör absolut vinna på lagring. Inte lika länge som många andra, men tre-fem år kan göra en hel del gott om nu tredjehandsaromer är vad man önskar. Nolltrean hade utvecklat fina mognadstoner redan i våras. En positiv överaskning eftersom våra förväntningar var rätt låga...

Ingvar Johansson sa...

Jag kommer för en gångs skull inte att ha några svårigheter att spara resterande flaskor. Det som får mig att tveka vad gäller framtidsutsikterna är att frukten kändes klen. Kanske en dålig flaska ?