tisdag 2 september 2008

Prissänkningar

Jag hade börjat tro att Bolagets policy att rea ut tillfälliga nyheter hade upphört. Därav ett litet glädjeskutt i hjärttrakten när jag rutinmässigt gick in på hemsidan och kollade den röda prislistan vid månadsskiftet. Här fanns plötsligt långa rader av extrapriser. Den ystra muskeln lugnade sig dock strax, när jag upptäckte att så gott som alla erbjudandena trots rabatt ligger långt över min budget. Det rör sig måhända om billigare viner, men ingalunda om billigt vin. Dessutom oftast i försvinnande små volymer, undanstoppade i någon av systemets specialbutiker. Men det ska i och för sig inte hindra - man kan gå in i vilken butik som helst och be dem ta hem det man önskar. Ibland säger sig den man pratar med inte känna till att det går att göra så (om vinet är slut i varudepån), men det gör det alltså. Personalen ska ringa runt till de butiker där vinet ska finnas och - om sagda butik släpper till - beställa hem önskad mängd buteljer. Sedan kan det ta en vecka eller så innan de anländer.

Nåväl. För den som snabbt vill spendera månadspengen finns här säkert viner som är både mycket goda och - numera - mycket prisvärda. Flera renommerade producenters dyrare linjer är representerade. Som vanligt kikar jag först på den vita listan och särskilt efter österrikiska grejer. Här finns två rieslingar från Tegernseerhof (Wachau): 2004 Creation och 2006 Steinertal, varav i alla fall Steinertal numera ligger nära producentens eget utpris om jag inte missminner mig från koll på deras hemsida. Här finns också en riesling, 2004 Heiligenstein riesling, från Kamptal och en dito från Kremstal: Salomon Undhof Kögl Riesling Reserve 2005. Skulle säkert inte vara smärtsamt att hälla i sig, men priset (båda går loss på 175 riksdaler) avskräcker fråpn impulsköp. Mest sugen vid en hastig titt blir jag ändå på Winkel Jesuitengarten Riesling 2005 från Rheingau, ett vin som enligt Systemets rekommendationer "bör lagras". Med tanke på hur sparsam man är med detta omdöme borde detta vin ha potential att ligga minst tio år på korken. Ett slags pensionsförsäkring, alltså.

Fel av mig: mest sugen blir jag alla gånger på Serra Fiorese Verdicchio dei Castelli di Jesi 2003, som jag inte sett i listan tidigare. Hur kan jag ha missat det? Nu finns det bara 4 (högst osäkra) flaskor kvar i Örnsköldsvik. Förbannat.

På den röda sidan är det franska Mont Tauch Marselan 2004 för 299 (tidigare 399) hit och italienska Sagrantino di Montefalco 25 Anni 2003 för 499 (tidigare 695) dit. Vid det laget svindlar det för ögonen på mig, jag ser som i drömsyner Systembolagets skrockande provare smida en lanseringspolitik som inte är för vanliga dödliga vinpimplare. Och funderar på om jag ska ringa Örnsköldsvik och höra efter om de där 4 flaskorna verdicchio finns i verkligheten.

Tillägg:
Minsann! De 4 flaskorna Serra Fiorese fanns kvar där i Ö-vik, precis som hemsidan angav. Den vänliga person jag fick prata med gick ut i butiken, letade reda på dem och ställde undan dem. Sedan fick jag ringa till mitt lokala bolag och be dem göra en formell beställning. Så nu kan jag se fram emot att fylla på lagret av verdicchio från Castelli di Jesi.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant!

Hur hittar jag den informationen på Bolagets hemsida?

Jörgen Andersson sa...

Fredrik - hej! Om du går in på t ex vita viner finns där en ruta "nedsatt pris" som du kan kryssa i som sökkriterium. Så får du upp en snygg lista bara på de röda priserna

Vård o Vin sa...

Låter riktigt intressant.

"kul" att vi båda har lite klagomål på systemets vilja att hjälpa en med beställningar (se mitt senaste inlägg)...det är m.a.o. inget isolerat problem. Illa!

Anonym sa...

Kul. Jag visste inte ens att det gick att söka på "nedsatt". Här ska undersökas.. Hittade denna: Markus Molitor Zeltinger Deutschherrenberg Riesling Auslese 2005. Nu 135.-, förr 174.-. Nån som provat?

Ingvar Johansson sa...

Ett varningens ord: Stirra er inte blinda på sänkningarna utan fundera över om det är något ni tror er gilla. En googling, en check i en vinguide eller en koll på cellartracker kan vara på sin plats innan beställningen lämnas in.

Trisse ! Din Verdicchio får 88 poäng av 100 i årgång 2003 av Veronelli. Sagrantino di Montefalco 25 Anni 2003
får 97 poäng av samme man och räknas som ett av Italiens stora rödviner. I morgon är det jag som ringer till bolaget. Hoppas jag beviljas ynnesten att lämna in en beställning...

Jörgen Andersson sa...

Esping! I skrivande stund (onsdag fm) finns det mer än 20 flarror montefalco kvar på olika bolag, så det bör inte vara några problem.

Nå, jag kanske rycktes med när jag fick reda på att verdicchion faktiskt fanns kvar i ö-vik, och erkänner att jag kastade in en beställning utan att kolla upp vinet ifråga. När jag sedan gjorde det såg jag att det fått blandade reaktioner, övervägande surmulna faktiskt. Man behöver ju inte hämta ut det man beställt... eller så får man stå sitt kast.

För övrigt aktualiserar kommentarerna - och även septembersläppet - ett ständigt dilemma: satsa sina slantar på lite fler buteljer av ett bra vin i bekväm prisklass eller någon enstaka "höjdare". för att göra det sistnämnda krävs det 1. monetära resurser så att man kan chansa eller 2. gedigen kunskap så att man verkligen får valuta för pengarna. På båda fronterna har jag en del övrigt att önska...

Om man bara skulle köpa ett av de nya vinerna på bolaget, vilket skulle man då välja?

Ingvar Johansson sa...

Trisse, Jag tror inte alls du behöver ånga ditt köp. Poppa en av korkarna, är du inte nöjd så returnera. Utifrån Veronellis betyg har du köpt ett riktigt bra vin. Dessutom är bra Verdicchio ofta ett bra lagringsvin som kan tåla upp till tio år. Jag ser fram emot att få läsa dina intryck. Normalt sett köper jag inte ett vin för 500 spänn men Sagrantino di Montefalco 25 Anni är smått legendariskt och ett vin jag länge vealt prova. Jag drack Paolo Beas Sagrantino för ett tag sedan och det var fantastiskt. Det nu aktuella lär vara ännu bättre. Med mina ytterst begränsade möjligheter till lagring satsar jag hellre mina slantar på några få riktigt bra flaskor och köper sedan efterhand för direkt konsumtion. Att lagra Bousscasse är ingenting för mig.

Jörgen Andersson sa...

Esping! Jag hoppas just på gynnsamma/spännande lagringseffekter i verdicchiofallet.
Vad gäller sagrantinon och andra mer kostsamma viner är det väl så, att med rätt förkunskap och förväntan kan priset tyckas högst humant. Jag ser verkligen fram emot din provning av det!

Vård & vin: för det mesta tycker jag att personalen på bolaget är tillmötesgående & hjälpsamma, det skiftar dock mellan olika butiker. Jag har en favorit på Södergatan i Helsingborg, men den har jag tyvärr vägarna förbi alltför sällan nuförtiden. Vid Triangelen i Malmö är de också OK, men ibland får man upplysa den man pratar med om ur det ska gå till. Likaså på Hansakompagniet faktiskt, vilket är förvånande eftersom det är en högprofilbutik. Exempel: om jag tagit reda på via hemsidan att ett visst vin finns i en viss butik kan jag - då jag frågar efter det - få svaret: det är slut på varudepån. Ja, får man då tålmodigt påpeka, men det finns där och där så att ni kan beställa hem det. Bara ytterst sällan hävdar då personalen att det inte går, vilket kan leda till att det blir ett litet uppträdescen med butikschefen inblandad. Hittills inget handgemäng