torsdag 23 oktober 2008

2006 Les Vins de Vienne Saint-Joseph

Häromkvällen drack jag 2006 Les Vins de Vienne Saint-Joseph på en provning tillsammans med ett par andra syrah-viner. Då gjorde den ett så positivt intryck att jag genast införskaffade ett par flaskor och ikväll öppnades den första.

Vinet är nästan ogenomskinligt i mörkt blåröda nyanser. Redan första sniffen talar om att det kommer att bli en trevlig kväll. Jag blir alltmer såld på ung syrah. Visst är det lite knutet men jag har börjat lära mig att ha lite tålamod. Efter en stund dyker alla de klassiska komponenterna upp. Fin bärfruktighet, lite gummi, örter, fattoner, lättrökta charketurier, rått kött, vitpeppar och lakrits. Till en början också något lättflyktigt parfymerat.

Smaken är ungdomlig, bärig och frisk. Den stramas upp av en markerad syra Jag gillar kryddigheten med lakrits, peppar och örter och det relativt långa slutet med god eftersmak Vinet som välbalanserat, nyanserat och väldigt druv- och områdestypiskt. Jag skulle också kunna tänka mig att beskriva vinet som stolt. Här finns inget inställsamt publikfrieri utan Les Vins de Vienne är the real thing. Såhär ska ung syrah smaka.

På provningen häromkvällen provades några olika syrah-viner. Jag fick bl a möjlighet att dricka Les Vins de Vienne jämsides med McPherson Shiraz, en enkel aussie shiraz. Provningen var halvblind och till en början hade jag svårt att skilja på just dessa båda viner. Jag uppfattade dofterna som nästan identiska med bär, ekdoft och en viss pepprig rökighet som dominerade. Efter en liten stund utvecklade det franska vinet en helt annan komplexitet och djup med aussie-vinet bara doftade syltig, vaniljig inställsamhet. En intressant och lärorik upplevelse.

Inga kommentarer: