fredag 24 oktober 2008

Beaujolais Royal


Frankofilen sjöng för en tid sedan etikettdrickandets lov i en intressant post. När det gäller en av bolagets verkliga trotjänare Beaujolais Royal så krävs det att man är hardcore etikettdrickare för att ha någon större behållning. Jag önskar att jag kunde säga något positivt om detta vin utöver etiketten. Att det var en bortglömd skatt, faktiskt en riktigt fin folkhemsbourgogne. Ett vin som gav gemene man en hint om vad ett riktigt stort vin kan erbjuda. Det är precis dessa signaler som etiketten sänder ut. Åtminstone till mig.

Under det tidiga 80-talet var det Beaujolais Royal jag beställde in på legendariska restaurang Lergöken när jag ville visa mig sofistikerad och världsvan. Lergöken var en restaurang av ett slag som inte längre finns. Man serverades av rundhylta damer klädda i svart kjol och vit blus. Här kunde man beställa köttbullar med gräddsås och lingon a la carte, liksom Lergökens special (en bit fläskfilé och en bit oxfilé serverat med stekt potatis och fet sås). De visste också hur man blandade toddy och förstod att servera den omlindad med linnéservett. Servitriserna var vänliga och korrekta även mot lätt patetiska, överspelande gymnasister så länge de inte störde övriga gäster. Lergöken var ett rejält ställe och det är därför jag så förtvivlat gärna önskar att jag kunde skriva att Beaujolais Royal var ett rejält vin. Lite som en motsvarighet till 50- och 60-talets Vecko-journalen, en tidning där skvaller om Kungafamiljen kunde varvas med en dödsruna över Camus. Lite flärd och lite folkbildning i skön förening.

Vinet kom på hyllorna redan 1955, samma år som motboken försvann. Jag vet inte om vinet förändrats sedan dess men jag hoppas att texten på etiketten gjort det. Där står nämligen nu att läsa "Leverantör till framlidne Gustav VI Adolf". Kanske är det fortfarande ett försäljningsargument för några, kanske kommer Beaujolais Royal att försvinna från hyllorna när ingen längre minns gamle kungen.

Hur vinet smakar vill du inte veta. Fast inte smakar det som jag minns. Etiketten är dock fortfarande lika fin.

3 kommentarer:

Sture Haglund sa...

Eftersom jag är total novis på vin så brukar jag gå in på systemet och plocka ihop ett knippe halvflaskor och sedan tar jag en i högen vid matlagning eller så delar hustrun och jag på en flaska (1/2) till maten. Ja du ser vilka storkonsumenter vi är :-)
Denna gång fick jag med mig en flaska av Beaujolais Royal som jag använde till att laga till en fläskfilé med. Det finns ett underbart enkelt recept som Anna (Annas Kokobok) har givit ut vid tillfälle där man steker fläskfilén runt om, slår på ett par dl vin och sedan låter sjuda under lock i 15 minuter. Näst intill möjligt att misslyckas med. I vilket fall som helst så smakade jag på vinet också och undrade verkligen om det var något fel på mina smaklökar så jag tänkte att det är väl bäst att googla runt lite och se om det finns några omdömen och då hittade jag detta inlägg.
Stort tack för att du konfirmerade min uppfattning om det här vinet. Tyvärr hade jag köpt två flaskor men det fungerar ju faktiskt att ha i maten så får man försöka hitta något bättre till :-)
Med vänlig hälsning,
Sture Haglund

Ingvar Johansson sa...

Hej Sture! Kul och lite förvånande att få en kommentar på ett åtta år gammalt inlägg. Beaujolais Royal gör nog ingen glad längre. Mitt tips är att använda de resterande flaskorna till coq au vin och/eller boeuf bourgougnon. Köp sedan en lite bättre beaujolias att dricka till.
Mvh
Ingvar

Sture Haglund sa...

:-) Jo det är ju så med nätet att är man väl där så försvinner man inte. Jag ska lyda ditt råd. Jag gjorde ju en sås till en fläskfilé av större delen av flaskan och den blev faktiskt riktigt god.
Med vänlig hälsning,
Sture Haglund