söndag 12 oktober 2008

Rölibb - 2000 Chateau Musar


Söndagen bjöd på ett riktigt fint höstväder. Sol, ganska stilla och en temperatur på 15 grader. Som gjort för en höstpromenad, kolla höstfärger och jobba upp aptiten. Hemma väntade en boeuf bourgignon som förberetts dagen innan och på karaffen en 2000 Ch. Musar. Jag har länge varit nyfiken det libanesiska vinet men alltid passat när det gäller inköp. Det finns ju en del att välja på i denna prisklass. Ch. Musar verkar också vara ett rätt kontrversiellt vin som delar vinvärlden i två läger. Det är sällan man hör någon säga sådär om vinet.

Vinet får ett par timmar i karaffen innan middagen. Det är helt genomskinligt och påminner i färgen om en bourgogne med begynnande mognad. Vackert rött med en begynnande dragning åt det tegelfärgade. Doften är intressant och byter skepnad några gånger under dagens lopp. Först känns en tydlig stalldoft och läder med en pust aceton. Sedan en del kryddighet; nejlika, kryddpeppar och lite piptobak. Frukten finns där, plommon och fikon. Allt detta utspelar sig mot en fond av fjolårslöv och vissna rosor. Intressant doft som mest av allt får mig att associera till dekadans och förfinat förfall.

Det är väldigt trevligt att sitta och sniffa på Ch. Musar. Första klunken är också intressant. Det är liksom mycket på gång även här. Jag hittar samma fikon, rosor och läder. I början tycker jag mig även förnimma lite röda cocktailbär och mynta mot slutet. När jag dricker av vinet framåt kvällskvisten är det syra som möter sötma i en balsamicoliknande smak som tagit över. Här känns Konjärens koppling till en blandning mellan mogen Bordeaux och Barolo väldigt välfunnen. Sammanfattningsvis en mycket intressant vinupplevelse med ett högst personligt vin

Till boeuf bourgignon som spetsats med en liten bit apelsinskal fungerade vinet helt perfekt. Faktiskt en av de bästa mat-vin kopplingar jag fått till på länge. Bild dyker upp imorgon.

Inga kommentarer: