lördag 15 november 2008

2006 Pouilly-Fume´Clos Joanne D'Orion

Sauvignon Blanc håller på att bli min vita favoritdruva. Jag har inte alltid kommit överens med den, jag tror att jag har behövt en viss tillvänjning, men efter att ha druckit Sauvignon Blanc med viss regelbundenhet under det senaste året har jag blivit rätt hooked. Min förtjusning och fascination handlar mycket om hur druvan trots vissa återkommande grundrag uppträder i så många olika skepnader.

Pouilly-Fumé är ett nytt område för mig men producenten Gitton känner jag väl från deras bas-Sancerre. Kvällens vin säljs för tillfället till nedsatt pris och kostar nu 127 kr istället för 159.
Pouilly Fumé Clos Joanne D'Orion är ljusgult med vissa gröna reflexer. Doften är god men lite klen. Jag hittar ananas, citrus, grön paprika och mineraler i doften. Smaken är som sig bör mycket frisk med fin syra. Här finns en lite återhållen smak av tropisk frukt och citrus och tydliga mineraler. Det känns lite väl klent och lätt. Eftersmaken kunde gärna fått hänga kvar en stund till. Sammanfattningsvis ett gott men rätt ordinärt Sauvignon Blanc. Inget att springa benen av sig efter men heller inget som det känns det minsta besvärande att ha ett gäng flaskor av i garderoben.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, prisvärt eller inte?! Tänkte att jag skulle springa ned och handla men nu känns det inte lika angeläget längre.

Kan hålla med om druvan, börjar bli lika poppis som en Alsaceriesling eller en chablis... gött!

Ingvar Johansson sa...

Vilka svåra frågor du ställer. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara. Prisvärt eller inte. hmm... Jag kommer inte att beställa fler men dricka de flskor jag har med god behållning. Då måste det nog vara prisvärt men kanske inget fynd. Helt klart ett användbart vin. Vore kul att höra din åsikt om du testade.

Anonym sa...

Oj, bara 1 kvar i Sthlm. Blir nog tufft att få tag på någon. Tror det blir en SvBc från Friulien, på din inrådan, istället.

Ingvar Johansson sa...

Inte mycket att gråta över och du verkar ju onekligen möta förlusten med en kraftfull offensiv. Prova gärna Schiopettos Sauvignon. Du lär inte bli besviken. Och återigen är jag nyfiken på din åsikt

WhoCutTheCheeze sa...

And you will recieve it! ;)