tisdag 16 december 2008

2001 Lat 42

Det talas ibland om comfort food, mat som tröstar och tar hand om den ätande. Ofta något fett, sött och onyttigt. Jag vet inte om man kan tala om comfort wines men tanken slog mig när jag drog korken ur en flaska av systemets budget-rioja Gran Reserva Lat 42. Såväl Frankofilen som Vård och Vin har bloggat om det utan att bli stormförtjusta.

Jag har mina reservationer när det gäller rioja men efter en arbetsdag som innehöll ett krävande uppdrag, 20 mil på dimmiga skånska skogsvägar och avslutades med en av alla dessa avslutningar som hör årstiden till så tog Lat 42 och hämt-pizza hand om mig på ett alldeles föredömligt sätt.

Vinet går i en mörk tegelröd nyans. Det syns tydligt att det är ett moget vin i glaset. Doften är klockren Rioja utan att det blir karikatyr av det. Här finns dill och ekfat, nötter och torkad frukt. Smaken är medelfyllig, bra syra och hyfsad längd. Ett väldigt sympatiskt och på alla sätt vänligt vin. Att vinet kostar 79 spänn gör det än mer comforting

6 kommentarer:

MSVin sa...

Har ocskå provat men inte bloggat om det. Om man ska svänga sig med termer som prisvärdhet så är väl vinet mer än prisvärt. Som du säger alla de typiska dragen för en Rioja finns där, men för lite syra för min del.

Comfort wine(s)! Ett väldigt passande begrepp för det här vinet.

Jag upplever att SB har rätt så många Rioja mellan 70-100 kronor som inte är dåliga men inte heller några kioksvältare. Så när detta vin dyker på SB och skivs upp av våra vinskribenter rusar många dit och hamstar på sig några flaskor.

Men för ungefär samma pengar får man t ex Terreno (mer karaktär), Voghera Barbera d' Alba (matvänliga syror)... Men de står kvar i hyllonrna för att ingen har skrivit upp dem på samma sätt

Ingvar Johansson sa...

Jag tyckte nog att syran var helt OK. Visst är Lat 42 lite slätstruket men ibland är det inte bara en nackdel. 9 gånger av 10 dricker jag hellre något annat, t ex något av de båda utmärkta viner du nämner. Jag tror dock att medelvinkonsumenten föredrar Lat 42 och det är ovanligt bra för att vara en crowd-pleaser.

Frankofilen sa...

Jag var väl rätt så positiv? Nåja, vi verkar ganska överens. Jag köpte några fler flaskor att ha i beredskap...

Ingvar Johansson sa...

Frankofilen ! Visst var du ganska positiv, mer så än VoV, men inte stormförtjust som jag tolkade det. Det ska man väl å andra sidan inte förvänta sig att bli när det gäller ett vin i denna prisklass. Mycket vin för pengarna hursomhelt.

Ingvar Johansson sa...

Förresten Frankofilen... Du skrev att du köpte några flaskor att ha i beredskap. Det är en fråga jag skulle vilja ställa till mången vinskribent när de utsett något superfynd, "Hur många flaskor köpte du då" ? Det vore långt mer intressant att veta än att någon anser något vara ett superfynd och extremt prisvärt.

Frankofilen sa...

Visst, man kan ju inte låta bli att undra hur många lådor Claude Val Kronstam skulle sänka på till exempel sin egen sextioårsdag eller barnens bröllop. "den stora festens givna radarpar" och "till alla jubilarer som planerar livets stora fest" ;-)