torsdag 15 januari 2009

1999 Cuvée de Beauchamp

För ett par år sedan läste jag ett inlägg på Pluras blogg om en antikvitetsaffär som sålde gamla Bandol-viner. Det var något i inlägget som triggade min fantasi och väckte någon slumrande del av vinyljunkien i mig. Drömmen om att hitta en källare full av ospelade rariteter som alla skivpundare bär på i ny skepnad. Jag gjorde några försök att hitta affären men började tillslut misstänka att affären var ren fiktion tills jag av en slump sprang på den på väg till årets julmarkand. Då hade jag inte tid att kolla utbudet mera ingående men i förra veckan återvände jag till Vin og Sager på Bjergegaden 17. Utbudet var inte fullt så spännande som jag hade hoppats fast det är det ju å andra sidan nästan aldrig. Den största delen bestod av portugisiska viner från Dao och Barraida, mellan 8 och 15 år gamla. Det fanns också en hel del portvin, några obskyra flaskor från bordeaux och bourgogne samt några för mig helt okända sydfransoser. Inga Bandol-viner. Priserna låg mellan 50 och drygt 100 DKK. Jag köpte några flaskor på chans och ett som jag faktiskt trodde på. Det var den sistnämda som jag öppnade i kväll. Spännande med en chans att prova mogen Gigondas.

1999 Cuvée de Beauchamp från Gigondas görs av Chateau de Montmirail , en familjeägd producent som har marker i både Gigondas och Vacqueyras. Cuvée de Beauchamp görs på 75% grenache, 15% syrah och 10% mourvèdre. Vinet är mörkrött med lite dragning åt det bruna hållet. Doften bjuder på en del hallon, portvinstoner och kryddor. Smaken är medelfyllig, rund och mjuk. Hallonen dyker upp igen, lite lakrits och en god kryddighet. Hyggligt lång eftersmak. Inte så mycket strävhet kvar att tala om. Inget stort vin, förmodligen smakade det bättre för ett par år sedan men en intressant upplevelse och fullt njutbart. Väl värt en dansk hundring vilket inte är mycket mer än vad en 05:a kostar hos producenten.

Inga kommentarer: