torsdag 12 februari 2009

2006 Beaune du Chateau

Inspirerad av Trisses försök att mildra den skånska vintern med vin blev det bourgogne till torsdagskvällens pasta. Jag blev svårt charmad av 2005 Beaune du Chateau för ett par månader sedan men har inte velat tulla på kvarvarande flaskor. Istället bestämde jag mig för att göra ett försök med nya årgången av samma vin.

Vinet är helt genomskinligt och lite blekrött. Doften är typisk pinot noir och väldigt trevligt att sitta och nosa på en stund. Här finns en lite näpen frukt med hallon och körsbär som mest framträdande drag. Den som söker hittar lite orientaliska kryddor och lätt vaniljkryddad smörkola. Här finns också inslag av multna löv och svamp.
Smaken är rätt lätt men med mer komplexitet än vad jag väntat mig. I stora drag följer den doften väl. Syran är mycket frisk och gör att vinet kräver mat. Ganska lång eftersmak. Gott och trevligt på alla sätt och vis men definitivt för ungt och spretigt i nuläget. Likheten med nebbiolo som jag tyckte var så framträdande hos 05:an är hittar jag inte ikväll.

Ett vin där alla beståndsdelar finns på plats och där balansen är bra men allting är väldigt nedtonat. Ett vin som viskar snarare än ropar. Jag skulle gärna dricka det igen men tycker nog att det kostar minst en femtiolapp för mycket. Finns det däremot några 05:or kvar ute i butikerna så är de väl värda att satsa på.

2 kommentarer:

Mats L sa...

Jag har några flaskor 2005 i källaren, men har inte provat den årgången ännu. Är de goda nu, eller skall de sparas?

Ingvar Johansson sa...

Hej Mats! Jag drack min första 05:a i mitten av december och jag tyckte den var väldigt bra då. Jag gissar att vinet kanske vinner något på att sparas ytterligare något/några år