tisdag 24 februari 2009

Nögne Ö Dobbel IPA

I måndags eftermiddag satt jag i bilen någonstans nära Skånes östkust när det plingade till i mobilen. Det var ett SMS som talade om att jag hade något att hämta på mitt lokala SB. Måste vara ölen från mellansläppet tänkte jag och ökade omedevtetet hastigheten. 14 mil på 80 minuter borde gå.

Det gick tack vare flera vådliga omkörningar men med så knapp marginal att personalen på bolaget säkert dragit en lättnadens suck över att ha sett dagens sista besvärliga kund. Av någon märklig anledning kommer personalen ihåg vad jag heter och de visste mitt ärende innan jag hann säga något. -Dina japanska öl har kommit sa den pigga butikstjejen leende. Utifrån min förförståelse om SB så är det fullt möjligt att få japansk öl när man beställt norsk IPA och i det tillstånd jag befann mig i låg det stora utbrottet nära. Jag behärkskade mig, kollade flaskorna och kunde lättat konstatera att det faktiskt blivit rätt.

Nögne Ö Dobbel IPA är ett samarbete mellan det norska kultbryggeriet och en japansk gästbryggmästare. Redan när man knäpper av kapsylen kommer det en aromatisk humlepuff som talar om en upplevelse som kompenserar för en kamikazefärd på skånska vårvintervägar. Ölen skummar kraftigt vid upphällningen. Halva flaskan fyller en Duvel-kupa till bredden. Doften är inte så kraftig som jag väntat mig, snarare komplex och förfinad. Humlearomerna dominerar men här finns också tydliga citrustoner, pomerans och aprikos som samsas med maltdoften.

För att vara en dubbel-IPA är den mycket, för att inte säga farligt, lättdrucken. Smaken följer aromerna väl med mycket citrus. Återigen pomeranser och tjockskuren apelsinmarmelad som balanseras av sötma från humlen. Mot slutet kommer fin lakritssmak innan en lång god efterbeska tar över. Att det handlar om en best till öl på 8 % märks enbart i form av ett försämrat omdöme. Sammanfattningsvis en riktigt imponerande ale som inte smakade som jag väntat mig. Istället för kraft fick jag nyanser, elegans och balans. Minst sagt imponerande.

På tal om öl och omdöme så finns den helt fantastiska Solstice D'Hiver forfarande att köpa och det till nedsatt pris. Jag drack en flaska igår till en bit av Super-edamern Primadonna och det var en av årets stora upplevelser. Ölen var ännu bättre än när jag senast drack den. Tillsammans med den extralagrade Primadonnan skapade detta kanadensiska barley wine ett riktigt häftigt gung på temat sälta, sötma och beska.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lät spännande med superprimadonnan i kombination med ölen. Tror det är område som måste utforskas mer framöver. Gåtan bakom gokart-ostens etikett börjar närma sig en lösning nu och skall vara klart under våren om jag så måste åka ner själv och knacka på hos fromageriet.

Ingvar Johansson sa...

Hej, kul att du aterupptaget bloggandet. Visst kan ol och visst kan man skapa spannande kombinationer med ol och vin. Sarskilt med mera ambitiosa, alkoholstarka och komplexa ol. Jag ser med stor spanning fram emot upplosningen av go-kartmysteriet. Nagonting sager mig att det vore vart att besoka mejeriet.

Victor Dahlberg sa...

För att ändra ölstilsinriktningen något. Får man lov att fråga vad ni tycker om spontanjäst?

// Victor.

Ingvar Johansson sa...

Hej Victor och valkommen. Jag har inte sa stor erfarenhet av spontanjast ol men efter att ha varit inne och kollat pa din blog sa kan blir jag nyfiken. Har just tillbringat en dryg vecka med att dricka spontanjast vin och det gillar jag verkligen. Har du forresten nagra bra tips pa spontanjast ol, garna nagot ur SBs sortiment.

Victor Dahlberg sa...

Tackar vänligast för välkomnandet! Har följt er blogg ett ganska bra tag nu. Uppskattar att ni, till skillnad från många andra vinbloggare, även tar upp öl mellan varven!

Det finns i mitt tycke bara ett "riktigt" spontanjäst öl i systembolagets ordinarie sortiment - jag väljer att inte räkna in Timmermans två kriekar - nämligen Oud Beersel Oude Geuze Vieille. Spontanjäst öl kallas i sin ursprungliga form för lambic. Lambic lagras sedan ofta på använda ekfat och när flera årgångar (ofta ett-, två- och treårig) lambic blandas får man en geuze eller gueuze. Oud Beersel Oude Geuze Vieille är kanske inte världens bästa gueuze men det är helt klart ett öl som är värt att testas! Se dock till att gå in i dryckesupplevelsen med ett öppet sinne!

Ingvar Johansson sa...

Tack for tipset och de vanliga orden Victor !! Ar Duchesse de Bourgogne en spontanjast ol ? Den gillar jag verkligen, i lagom mangd. Vi forsoker ga in i det mesta med ett oppet sinne och dricker hellre bra ol an halvbra vin.