måndag 25 maj 2009

2003 Amaranto 72


Trisses åkommor kanske kan botas med penicillin. Jag är mera lyckligt lottad. Mina hälsoproblem kan botas med vin. En hård helg i sommarstugeland där vi lavat gäre (byggt stengärdsgård) värker även kroppens mera obskyra muskelgrupper. Under söndagens 12-timmarspass ägnade jag stora delar av detta med att försöka ersätta blodsmaken i munnen genom att frammana den av ung syrah men var så trött vid hemkomsten att en liten whisky sänkte mig totalt. Däremot lovade jag mig själv ett gott glas rött på måndagskvällen. Efter en genomgång av sådant som borde drickas rätt snart föll valet på en Amaranto 72 från Italo Cescon

Italo Cescon har sitt säte i östra Veneto, några mil norr om Venedig. Amaranto 72 är en blandning på 40% Cabernet Sauvignon,, 35 %Merlot 15 %,Cabernet Franc och 10% Marzemino som har lagrats ett år på stora fat och ett år på barrique. Vinet är mörkrött men färgen har förändrats och fått en mera brunaktig nyans sedan förra provningen. Det lämnar också kvar en hel del rester i flaskan efter dekanteringen. Doften är fyllig, harmonisk och inte utan komplexitet. Här finns en del mörka bär som smälter ihop med smaken av plommon och sviskon. Med lite tid i glaset så dyker det upp ett stopp engelsk piptobak, violer och lite lakrits. Doften vittnar också om en föredömligt diskret fathantering. Vinet är medelfylligt. Den goda söta frukten finns här med björnbär och sviskon som dominerar. Det finns kvar en viss strävhet och i eftersmaken tar sviskonen och lakritsen över föreställningen. Ett riktigt trevligt vin där min enda invändning är att syran kunde varit snäppet högre. På plats hos Cescon kostade vinet dryga 10 euro, hos en vinhandlare får man betala det dubbla.

Kvällens angenäma upplevelse fick mig att fundera över lite olika saker. Dels tycker jag att det är väldigt trevligt att varva unga och mera mogna viner. I kväll blev det elegans och harmoni. Nästa gång vill jag nog dricka något som är lite mera livligt och bråkigt. En annan tanke som slog mig är att det går att göra riktigt bra viner även i utanför de mera prestige- och traditionsfyllda områdande. Kvällens vin är klassificerat som IGT men producerat i Piave DOC.

1 kommentar:

Jörgen Andersson sa...

Esping! Att lava gäre låter som ett slitsamt värv som kräver återhämtning och got vin som plåster på träningsvärken. Själv blev jag lugnad av beskedet att penicillin i sig inte förhindrar alkoholintag - däremot är jag kåsen och inte alls sugen på att öppna en flaska. Alltså ett slags självreglerande fysiskt tillstånd som jag hoppas komma ur inom en inte alltför avlägsen framtid