tisdag 4 augusti 2009

2006 GT-S Côtes-du-Rhône Villages


Första gången jag provade 2006 GT-S från Domaine Le Plan gillade jag vinet rätt rejält. De båda senaste flaskorna har inte övertygat lika mycket. Helgens provsmakning av 2007 GT-X gav mig lust att göra ett nytt försök. Lite bakgrundsinformation om producenten finns i det tidigare inlägget. Nu går vi direkt över till kvällens smakprov. Jag följer producentens anvisningar med lång dekantering och sval serveringstempratur, c a 15 grader.

GT-S är mörkt som synden, nästan svart vid en snabb betraktelse. Granskar man vinet lite närmre så har det en mycket mörkt röd nyans och fortfarande en del blått i kanten. Doften är stor och bedövande men vad är det egentligen den innehåller. Jo, rätt mycket alkohol, kryddörter, peppar mörka bär, fataromer och charketurier. Tyvärr så känns det inte riktigt som att frukten fyller ut och doften blir stor till omfånget utan riktigt substans.

Smaken går lite i samma still. Till en början så uppfatar jag den som stor och maffig men inte så värst intressant. Frukten finns där men den hamnar i bakgrunden och det händer inte särskilt mycket spännande. Jag tycker också att syran känns lite låg och vinet blir tung och platt.

Jag förstår mig inte riktigt på det här vinet som just nu lovar runt men håller tunt. Kanske är det så att det är inne i en olycklig mognadsfas och blir bättre om något år. Just nu känns vänta och se som det bästa alternativet. n

Inga kommentarer: