lördag 17 oktober 2009

Belgiskt Debacle


Öl beskrivs ju ofta som en sommardryck. En kall malt i värmen ni vet. Visst dricker jag en och annan öl på sommaren men det är på hösten min ölkonsumtion tar fart. Förklaringarna är flera. Dels gillar jag kraftig öl och dricker ogärna blaskiga törstsläckare. En annan bidragande orsak är att fotbollsutbudet på TV ökar kraftigt. Kalla mig gärna förutsägbar traditionalist men till fotboll funkar öl bättre än vin.

Vid senaste besöket på Kristianstads systembolag hittade jag ett par belgare med tomte-etiketter. Då Houblon Dobbelen IPA Triple lever kvar i mitt minne som en mer än positiv upplevelse slog jag till med Urthel Hibernus Quentum Tripel och Urthel Samaranth Quadrium.

Jag börjar med den alkoholsvagare varianten, den 9-procentiga Tripeln. Vid upphällningen ger den ett rätt kraftigt skum som snabbt sjunker ihop. Doften är sötsyrlig, jästig och kryddig med inslag av citrus, humle, honung och koriander. Rätt trevlig faktiskt. Smaken är rätt snäll. Den är rätt söt men med en viss syrlighet. Citrusfrukten kommer igen men framförallt dominerar alkoholen. Jag tänker på busgrogg och tonårstidens danska anomaliteter som Dynamit.
På gränsen till odrickbart och mer än halva flaskan i vasken. Jag vill inte låta drycker som denna slita på min lever.

Det blir, som så ofta, värre framåt kvällen. Jag öppnar storebror, Urthel Samaranth Quadrium. Den går i en lite mörkare mohogny-färgad nyans. Doften domineras av alkohol och åter alkohol med lite märkliga kemiska bitoner. Vill man vara snäll skulle man kunna säga något om mörk frukt och brödighet. Smaken går lite i samma stil. Inte fullt så otrevlig som doften men med ett kraftigt alkoholgenomslag som ger en läbbigt stickig bitterhet. Fullständigt odrickbart !!

Jag förstår att det här i viss utsträckning handlar om att jag i grund och botten inte gillar stilen men här har man uppenbarligen inte alls lyckats hantera den höga alkoholhalten.

4 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

Esping! "Jag börjar med den alkoholsvagare varianten, den 9-procentiga Tripeln" - det låter som en lågoddsare att det blir värre framåt natten. Din faiblesse för tomtar börjar ta sig oroande uttryck tycker jag, och då har ändå inte julölen hunnit komma än

Sybariterna sa...

Bra inlägg, jag testade inte dessa samtidigt utan vi två tillfällen vilket kanske inte ger rättvisa, men jag tyckte båda ölen var ruggigt goda.

Ingvar Johansson sa...

Jörgen ! Det kanske inte handlar så mycket om min faiblesse som vissa belgiska bryggares. Faktum var att jag var ytterst skeptisk till Houblons dubbel-Ipa just p g a etiketten. När nu det köpet föll så väl ut tänkte jag att det kanske fanns en koppling mellan tomte och kvalité. Så var inte fallet.

Sybariten ! Att dricka båda samtidigt och i mycket rask takt är nog enda sättet för mig om jag ska få ut något av upplevelsen. En short sharp chock liksom

Sybariterna sa...

Intresant, like this blog!