lördag 7 november 2009

2004 St Jean du Barroux Cuvee Oligocène


Jag lovar att jag efter detta inlägg inte ska skriva något mer om vinerna från St Jean du Barroux på... ett tag. Det har varit svårt att styra korkskruven åt något annat håll ett tag och igår blev det en 2004 Cuvee Oligocène som hamnade i glaset. En blandning av 75% Grenache, 15 % Syrah och 5% vardera av Carignan och Cinsault. Vinet har lagrats på cementtank i två år.

Färgen gå i en rätt tät rödlila nyans. Doften som strömmar ur karaffen vid upphällningen tar nästan andan ur mig. Den är minst sagt kraftfull. Min första association är röda cocktailbär och rom. Sedan vecklas aromerna ut och det är som att stticka näsan i ett krus med rumtopf. De välmogna körsbären finns där liksom romen men nu fyller det på med andra, mörka kryddor. Lägg till lite provensalsk garrigue, några dra några varv på pepparkvarnen över en råbiff och du har återskapat doften av 2004 Cuvee Oligocène.

Smaken är mycket fyllig, koncentrerad och balanserad. Det maffigt sötfruktiga balanseras av bra syra och stadiga tanniner. Även i smaken dominerar de mogna körsbären men jag hittar också torkade frukter och lakrits i den långa avslutningen. Det finns en liten tendens till alkoholstickighet i finalen. Inte så förvånande med tanke på att vinet håller 15%.

Ett verkligen häftigt vin att dricka i hedonistiska klunkar och det är svårt att inte ta bara ett litet glas till...

Inga kommentarer: