måndag 30 november 2009

Juöl 2009 Akt 2 Nögne Ö Underlig Jul


När det gäller julöl så har jag varit mycket upptagen av hur väl ölen kan tänkas funka till julmaten. Trisses senaste inlägg har fått mig på lite andra tankar. Kanske är det mera konstruktivt att tänka att julen faktiskt inte bara handlar om mat. Det är ju också ett tillfälle för reflexion och stillsam återhämtning. Tänker man dessutom på att det är en lång och mörk sträcka mellan julölssläppet och dopparedan så kan man se julölen som ett slags fyr som hjälper oss att hålla kursen.

Nögne Ös julöl har inte alltid lyckats övertyga mig. Kanske p g a felaktiga förväntningar för när jag dricker en Underlig Jul ikväll utan annat sällskap än PG woodhouse's "Tack Jeeves" så finner jag den alldeles utmärkt. Vid upphällningen så ser den nästan guinessvart ut men med bättre belysningen är den mörkt rödbrun. Den ger ett tjockt, gräddigt smutsvitt skum. Doften är verkligen julig. Här finns kryddpeppar, nejlika och kanel till en början. Sedan hittar jag en del rostade toner, maltig sötma och torkad frukt.

Smaken bjuder på en oväntat frisk kolsyra, en viss beska och stor fyllighet. Smaken är inte lika söt som doften lurade mig att tro. Mycket av aromerna går igen med toner av kaffe, torkad frukt och en påtaglig kryddighet. Eftersmaken hänger kvar länge och tonar ut med en bild av torkade frukt och kanel. En väldigt god öl att njuta långsamt i små klunkar. Definitivt en julöl, definitivt inget för julbordet.

Inga kommentarer: