måndag 28 december 2009

2005 Domaine la Soumade Merlot


En av mina guilty pleasures är att skrota runt i Danska snabbköp och nogrannt gå igenom deras vinutbud. Särskilt kul är det att hitta viner från lite udda områden. Alltsomoftast är jag helt övertygad om att ha hittat något riktigt läckert vin från ett ännu oupptäckt område. Nästan lika ofta visar det sig att jag asat hem ännu ett stolpskott som i bästa fall funkar till sås.

Under gårdagens snabbköpssafari hittar jag ett vin som stammar från Vin de Pays de la Principauté d'Orange. Obskyrt så det förslår. Vid lite närmare koll visar det sig att producenten Domaine la Soumade har sitt säte i Rasteau. Jag gissar att VdP beteckningen kommer sig av att merlot inte är en godkänd druvsort i södra Rhône. Domaine la Soumade är en relativt stor och välrenommerad producent, en av de bästa i Rasteau med odlingar även i Chateauneuf du Pape och Gigondas.

Nåväl över till kvällens vin. Färgen är mörkt brunröd och rätt tät. Doften är stor och kraftfull med plommon, körsbär och en del vanilj. Hälften av vinet har lagrats på ekfat, hälften på tank. Det dyker även upp toner av kaffe och läder. Smaken är fyllig och sötfruktig. Här dominerar plommonfrukten som backas upp av choklad och kaffe. Relativt bra syra och väl integrerade tanniner. Gott, lättdrucket och trevligt. Vinet köptes hos danska Superbest för 99DKK.

Inga kommentarer: