tisdag 8 december 2009

Julöl 2009Akt IV Mr Sno'balls vs Mysingen Midvinterbrygd



Vi fortsätter vår ofullständiga genomgång av årets julöl. Mr Sno'balls från skotska Harviestoun Brewery låter väl juligt så det förslår och den rara etiketten sänder ut de rätta signalerna. Fast vänta nu här, vad har Crisp, Clean, Citrus med jul och julöl att göra. Det låter mer som en lätt och läskande sommardryck. Dark, Strong, Spicy är väl mer i linje med säsongen.

Helt inställd på att få kalla Mr Sno'balls för Mr No'balls och rätt förtjust i min egen vitsighet öpnnar jag flaskan. Färgen gå i mörkt orange. Doften är inte särskilt julig men väldigt trevlig. Fruktig med tydliga citrustoner och humlearomer. Här finns också rostade toner och lite bränt socker.

Smaken är ganska lätt men den fyller ändå ut i munhålan med rostade smaker och bra beska. Citrustonerna är mycket tydliga. Inte särskilt juligt men ett väldigt bra matöl. Prova till de klara sillinläggningarna eller till gravlaxen. Jag drack den till en ganska mild thaiinspirerad anrättning med kokosmjölk och citrongräs och det var en riktigt bra kombination. Den måttliga alkoholhalten gör det lätt att dricka flera.


Mysingen Midvinterbrygd från Nynäshamns Ångbryggeri är desto juligare. Denna ale är mycket mörkt brunsvart i färgen. Doften är mycket kryddig med med muskotnöt, krydnejlika och kaffe i doften. Det fyller på med farinsocker, mörkt rågbröd och citrustoner.
Smaken är förvånansvärt torr, mycket kryddig med en lång, god och lite bitter eftersmak. Så här långt min favorit tillsammans med Underlig jul

3 kommentarer:

Petra sa...

Jag påminns plötsligt av lprovningarna som ägde rum på 90-talet för Arbetets räkning. Jag lagade mat och Bengt provade öl med kamraterna!

Ingvar Johansson sa...

Det låter som en sympatisk arbetsfördelning

Bengavoice sa...

Sympatisk är ordet, sa Bull. Det var tider det...
Mysingen måste jag absolut kolla in. Underlig jul har jag redan blivit lite kär i. Passar enligt Jah Hollis rekommendation utmärkt till Bob Dylans nya julplatta.