måndag 4 januari 2010

2007 La Bastide Blanche


Billigt Vin har funnits drygt två år och under den tiden har det hunnit passera fyra årgångar av det enda Bandol-vinet i det fasta sortimentet. Fortsätter de i den här takten så har vi väl årgång 2022 år 2020. Skämt åsido så är de täta årgångsbytena förmodligen ett tecken på att vinet har god efterfrågan. Av de årgångar jag har provat så var inte den ena den andra lik. Jag minns särskilt 05:an som hade bland de tuffaste tanniner jag har stött på.

Efter en promenad i det kulna och råfuktiga skånska januarivädret så passade det utmärkt att värma på lite rester från lördagen. En mustig och värmande gryta och till det ett lika värmande glas sydfranskt 15%-igt raketbränsle.

2007 La Bastide Blanche är riktigt mörkrött och nästintill opakt. Det händer massor i karaffen. Det här är ett vin som i nuläget ska luftas länge. Till en början så ger vinet mandelmassa och en maffig kryddighet. Med lite tid kommer det en tung, mustig kryddighet med katrinplommon och övermogna mörka bär.Lägg till lite choklad och en del rått kött. En del alkohol känns också, lite rumtopfstuk på doften.

Smaken är fyllig, intensiv och värmande. En tydlig järnsmak ger direkt associantioner till blutsaft. Fyll på med lite bleckighet, kryddor, kärnbitterhet och maffiga tanniner. Det här är ett häftigt, personligt och krävande vin. Det vinner säkert massor på att lagras men har en häftigt burdus charm redan nu.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är inte det här det bästa (och mest personliga vin) Systemet erbjuder om jag nu ska blanda i y-faktorn: PRISVÄRDHET?

/Martin W

Ingvar Johansson sa...

Hej Martin ! Det tycker jag att du ska göra, väga in prisvärdheten, tillsammans med en rad andra faktorer. Jag har funderat en hel del på det i bloggosfären så bespottade begreppet. Man kan ju lägga för stor vikt vid prisvärdheten och då blir det snett, d v s att även ett nästintill odrickbart vin blir prisvärt bara det är tillräckligt billigt.

La Bastide Blanche är utan tvekan bland de bästa i förhållande till priset och i grenen personlighet är det svårslaget.

Rhônarna-Micke sa...

Jo tack, vi instämmer....visst är det bland det bästa som går att få i prisklassen i SB's standardsortiment i dag. Om man gillar karaktären alltså :-)

http://rhonarna.blogspot.com/2009/11/2007-la-bastide-blanche.html

Ulrik sa...

Nu har jag bara druckit 2007 en gång, och det var i det stadiet man befinner sig efter en god middag och klockan precis slagit om till 2010.

Men mina något suddiga minnesintryck höll både 2005 och 2006 som charmigare än den 2007 jag drack då. Men ni verkar ha bättre intryck av den, och har ju onekligen poravt den under mer ordnade former. Hur håller ni 07 mot övriga?

Ingvar Johansson sa...

Hej Ulrik !

Jag kan hitta många adjektiv som jag tycker passar in på 05:an men charmig är nog inte ett av dem. Rå, våldsam och burdus passar bättre. Kanske man kan närma sig den årgången utan skyddsutrustning om ett par år. Finare Vinare talade om att det nog krävdes en viss masokistisk ådra för att uppskatta det just nu.

07:an är betydligt mera tillgänglig utan att allt för mycket av charmen eller särarten gått förlorad. 06:an tycker jag ligger någonstans mittimellan