tisdag 19 januari 2010

Bästa Boxen Mer Än Prisvärt Superfynd


I kommentarerna till Jörgens inlägg om "Årets Bästa Viner" utspann sig en lite märklig diskussion som handlade om prisvärdhetsbegreppet och prisets betydelse vid vinvalet. Jag blev lite förvånad över trycket i en anonym kommentators synpunkter. Sedan bläddrade jag lite i Allt om Vins senaste nummer med bihanget Stora Vinguiden 2010 (604 Fyndviner !) och allt blev plötsligt klart som korvspad.

Här står bästa boxarna som mer än prisvärda spön i fyndbacken. Jag grep mig an tidningen med en nit lånad av Räknetrissen men tröttnade snabbt. Min ambition var att ta reda på hur många gånger ord som fynd, bästa köp, (mer än)prisvärt förekom i tidningens och bilagans annonser. Jag kollade också hur många av annonserna som innehöll information om det aktuella vinets smak samt hur många gånger Kronstam/DN citerats. En halvslarvig genomgång av annonserna gav följande resultat
Antal annonser: 74
Fynd: 37
Bästa köp: 33
Prisvärt: 20
Smaknoteringar 33
DN-citat: 18
En intressant iakttagelse var att i de övriga annonser som publicerats nämns ingenting om den annonserade varans pris. Hur kommer det sig att vinintresserade antas vara så fixerade vid vinets prisvärdhet men inte alls är intresserade av vad andra livsmedel (eller resor) kostar ? Marknadsförarna förefaller till och med tro att vi anser att vinets pris är långt viktigare än dess smak. Marknadsförare brukar ju i och för sig veta vad den potentielle kunden vill veta så förmodligen är det precis såhär det förhåller sig. Då kan man ju alltid fundera över hur det blivit så.

Jag funderar också över hur vinintresserade läsare påverkas av att det ständigt är de prismässiga aspekterna som framhålls och hur det påverkar samtalen om vin. För att vi ska kunna tala om våra upplevelser så måste vi ju ha ett språk som beskriver dessa. Språket utvecklar vi i relation till andra, genom att prata och att läsa. När det är dessa aspekter som ständigt lyfts fram av experterna så blir de också tongivande i de samtal som förs om vin. Så trist och så fattigt

En annan sak som slog mig är hur vinskribenternas språk är anpassat efter marknadsförarnas och rubriksättarnas behov. Fynd ! Bästa Boxen !! och Vinnande Vinare !!! säljer lösnummer som säljer annonser som kan citera skribenter i all oändlighet.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Betygsystemet har ju urvattnats totalt. Finns inget värde i det alls längre.

Fredrik sa...

I ett jämförande ljus är Allt om mats årliga test nästan "nyktert", pun intended. Där får åtminstone en rätt så begränsad mängd viner högsta respektive lägsta betyg, och merparten någon form av grundbetyg.

När man hamnar på över 600 viner med högsta betyg känns det ganska uppenbart att ett över-över-betyg isåfall behövs, om det nu ska vara någon mening i att nivå-indela över huvudtaget. Om det sedan är vinerna som blivit så bra att kravet för Fynd! numer uppfylls av en så stor mängd, eller om testarna sladdat i bedömningen låter jag vara osagt.

Vintresserad sa...

Ännu ett bra, genomtänkt och läsvärt blogg-inlägg!
604 viner kan per_definition_inte_vara_fynd!
Ett fynd måste väl ändå vara ngt unikt bra för sitt pris: 604 viner kan näppeligen vara _unikt_ bra för sitt pris! Jag brukar inte hänga upp mig så mkt på dessa formuleringar, föredrar att själv värdera om ett vin är värt att köpa eller inte. Men visst verkar det finnas en uppenbar koppling mellan "Fynd-stämplar", marknadsförare och annonsintäkter för tidningen. Sorgligt.
MVH -

Jörgen Andersson sa...

Ingvar - en utmärkt undersökning i Räknetrissens anda! Och som du skriver blir de starka reaktionerna på mitt försvar av prisvärdesfaktorn begriplig. Här har ju inflationen i betyg och fyndstämplar gått över det löjligas gräns. Jag har varit inne på det lite när jag gjort mina månatliga sammanräkningar (särskilt när det gällt Dolk/Mölstad på Tasteline), men att det ser ut så här kunde jag inte föreställa mig... På det sättet blir det ju inte den vägledning för konsumenten som det ändå nånstans måste vara tänkt som. Särskilt när man vet att en recensents utropande av FYND! genast slås upp i annonser för vinet.
Nu kan vi bara hoppas att din rubrik genererar 1000-tals träffar till Billigt Vin ;-)

Svenssonsmakaren sa...

Spot on! Hade en intressant diskussion på jobbet där en till synes icke "vinnörd" uttryckte sitt förakt och sin vämjelse över vissa skribenters och tvfigurers överdrivna förtjusning över billiga vin FYND! Håller med om att inflationen är ett faktum vilket är synd eftersom de flesta faktiskt vill tro på ”proffsen”. Tur att det i dag finns andra forum för oss som vill ha en upplevelse utöver 63 kronors FYNDEN!

Ingvar Johansson sa...

Jag tror att dehär (över)tydliga betygen fungerar som en trygghet för väldigt många vinköpare. Man är osäker, känner inte sin egen smak och är därför glad över att någon pekar med hela handen. Det passar såväl importörer som systembolaget som hand i handske. Vi får en enkel, överskådlig och lätthanterlig vinmarknad.

För min egen del är det en rätt ny upplevelse att gå in i ett systembolag, eller någon annan vinbutik, och kunna orientera mig på egen hand utan att känna mig bortkommen.

Det som retar up mig är att inte fler vinskribenter tar som sin uppgift att utbilda folk. Istället kör man en stil där man å ena sidan jobbar på att öka folks osäkerhet å andra sidan förstärker sin egen expertroll. På det sättet förblir många beroende av experternas råd.

Italienska viner sa...

Ja herregud vad fynd de hittade.

Ang osäkra vinköpare så är det så klart som med allt annat - har man inte ett genuint intresse så lägger man inte massor av tid på att reka på nätet, kolla vinbloggar o andra oberoende källor osv.

Drar mig till minnes en intervju med Skyhigh-gitarristen Clas Yngström som berättade att han spenderat en sen natt med att diskutera folks kvalitetsbegrepp gällande musik med den legendariske saxofonisten James Moody.
I sin uppgivenhet över den totala bristen på god smak hos gemene man hade mr Moody "tröstat" honom med orden:
-You know Clas...people like crap.

/Patrik

Anonym sa...

det enda bra som kommit från B-G Kronstam måste vara Difference vinglas, de spöar faktiskt Riedel samt att hela glaset är handgjordt vilket inte hela Riedelglaset är.

/Joakim

Ingvar Johansson sa...

Patrik, jag håller med dig beträffande det genuina intresset. Men den intressanta frågan som egentligen allt det här handlar om för min del är ju hur ett sådant väcks. Det är här jag blir heligt förbannad på skribenter som inte använder sina spalter till att väcka intresse. Istället vaggar de in folk i sitt sövande fynd-ochprisvärdhets tjat.

Ska vi köra musikanalogin så fick jag utmärkt vägledning av äldre vänner och de goda musikjournalister som en gång fanns tills dess att jag hade byggt upp ett slags referensram och kunde utveckla en egen mera självständig smak. Med vin gick det lite lättare o snabbare eftersom jag var lite äldre. Ändå hade jag god hjälp av en del bloggpionjärer och skribenter här också. Dock inte av Bengt Göran Kronstam. Till BGK's försvar måste jag ändå säga att han liksom mycket annat var bättre förr.

Joakim ! Håller helt med dig om allt du säger. Jag undrar dock hur mycket han egentligen bidragit med.

Anonym sa...

Tja,
Frågan är vem som äras bör egentligen för de där glasen? Orrefors har ju en uppsjö glas varav en hel del påminner i utformningen av Differenceglasen? Alla har Lagerbielke som gemensam nämnare? Jag misstänker starkt att Erika Lagerbielke har dragit det något tyngre lasset i utvecklings/utformningsarbetet och att Kronblom mest har en konsultativ roll som inte minst reklampelare? Fast vem vet? En av många strängar på lyran kanske är som deltidare i glasblåseriet?

Fast hans första bok var ju rätt fin måste jag säga(den där stora tunga).

/Martin W

Anonym sa...

By the way;
Det där smala "Primeur"glaset ondgör jag mig ständigt över så fort jag får tillfälle. Alldeles för smal öppning och hopplöst att diska.

Jag gör som F&V och går All-In på Mature istället..

/MW

Anonym sa...

det var just det jag menade, BG har nog inte varit till mycket hjälp med orrefors glasen men den lilla hjälpen han möjligtvis bidrog med är det bästa han har gjort som har med vin att göra. Nu var jag kanske lite väl elak, hans tjocka vinbok innehåller faktiskt några goda recept ;-)

Prova gärna samma vin i mature och primeur så ska du se vilken skillnad det är. Kan smaka som att man har två olika viner i glasen, och oftast smakar det bättre och "mer" i primeur om inte vinet börjat att bli riktigt gammalt.

Om man gilar öl så kan jag rekommendera orrefors ölglas som snart kommer ut. Johan Spendrup har varit med på ett hörn och glasen är riktigt trevliga. Fick uppfattningen att dom skall ingå i difference serien, fast jag tyckte det lät lite konstigt?

/Joakim

Ingvar Johansson sa...

Jag har också sattsat på mature. Tycker det är kanonbra till nebbiolo o pinot noir, även relativt ung. Primeur har jag inte testat. Visst är det kul att testa o jämföra glas men det finns en gräns för hur långt jag är beredd att gå. Köksskåpen börjar bli fulla av uddaglas och differenceserien är ju inget man handlar dussinvis.