lördag 30 januari 2010

Nu är det vår!

Eller...?

Bolaget lanserar på måndag sin vårkollektion, men det fortsätter snöa över Skåne. Kallt är det också, enligt en vädersajt är det just nu 9 grader kallt och blåser 5 sekundmeter nordöstlig vind runt knutarna bakom vilka mina stackars vinpavor ligger och darrar på frostens rand. Till natten är prognosen 14 minusgrader.

Men jag skiter i det! Dags att suggerera sig till lite soliga vårkänslor. Butiken på Södra Förstadsgatan hade i sina gömmor kvar några Lagar de Bouza, en albariño från Rías Baixas-producenten Bouza do Rei. Enligt uppgift av importören är vingården på 80 ha och har dessutom 50 ha arrenderad albariño-mark. "Vinanläggningen", sägs det, "är ultramodern och en rostfri dröm". Årligen prånglar man tydligen ut en miljon buteljer. Ingen liten, sparsmakad producent alltså, och ingenstans nämns något om biodynamisk odling. Måhånda säljs vinet i snabbköpen i Galicien för 5-6 Euro och här har jag pröjsat en hundring. Men jag skiter i allt det där också, så crazy är jag!

Vinet var tillfällig nyhet juni 2009, av Esping utnämnt till bra bersåvin. Men det går även bra att dricka en kulen vinterkväll i köket, medan grytan puttrar och balkongdörren immar igen. "En boca se muestra con muy buena acidez, fresco, sabroso, con una espléndida frutosidad", menar baksidestexten. Nu begriper jag inte mycket spanska, men det här är lätt att greppa. Liksom vinet. Inga konstigheter, inga gåtor insvepta i dunkla mysterier. Ungt, fräscht och fruktigt, som vinskribenten Per Bill skulle ha uttryckt det. Den där spritsen Esping upptäckte förra sommaren är kvar. Jag hoppas den kommer att vara det också i maj, ni vet en sådan där söndagseftermiddag när solen värmer upp en vindskyddad hörna bakom en häck och man kanske har varit över hos Kaj i Hallavara och köpt på sig en rökt firre.

Längre än så kommer jag inte låta de andra flaskorna Lagar de Bouza vänta. Bolaget påstår att årgång 2007 finns i beställningssortimentet - vilket inte låter särskilt lockande - men hos importören listas årgång 2008 bland aktuella produkter. 109 kronor får du slänga upp för det.

Förresten - mer om det där vårsläppet kommer snart i en bloggpost nära dig.

Inga kommentarer: