måndag 25 januari 2010

Vad ska jag dricka i kväll...


... är en fråga som med stor regelbundenhet kräver ett svar. Ibland går det enkelt men ibland orsaker frågan en hel del bryderier. Ibland får maten styra vinvalet. Andra gånger blir det vinet som påverkar menyn. Oftast hugger jag något som jag är sugen på och så får det bli som det blir. Även om antalet flaskor ökat markant det senaste året har jag inget jättelager. Samtidigt är det ändå så att det finns finns en del att välja på. Problemet är nästan aldrig att jag inte hittar något jag är sugen på. Tvärtom är det oftast så att det är många olika saker som lockar.Många bloggare hade i samband med sina summeringar av fjolåret funderingar kring vad de skulle dricka mer av under 2010. Jag brottas med vad jag ska dricka mindre av vilket är betydligt svårare. Det enda jag kommit fram till är att jag ska försöka undvika tråkiga viner. Av denna anledning har en billig portugis blivit stående ett tag men ikväll korkade jag upp till slut upp 2007 Contraste från vinhuset Conceito i Douro.

Conceito är relativt nytt som varumärke men familjen Ferreira har odlat vin i nio generationer. Tidigare sålde man sina druvor till de stora portvinshusen men sedan några år tillbaka vinifierar man sina druvor själv. Man har satsat på inhemska druvor och har några vingårdar med riktigt gamla stockar. 2007 Contraste är Conceitos enklaste vin. Det är gjort på en bladning av 40% Tinta Roriz, 40% Touriga Franca och 20% Touriga Nacional. Vinet har lagrats 20 månader på barrique av fransk ek. Hälften av faten är nya.

Vinet går i en gnistrande rubinröd färg med lite blå reflexer. Doften är till en början mycket fruktig och får mig att associera till gamay. Det är mycket friskt med röda bär i centrum. Efter en stund blir doften mer komplex och det dyker upp en god kryddighet, anis och mörkare frukter. Smaken är ungdomlig livfull och ren med fin frukt . Slutet är kryddigt med lakrits/anis och mjuka tanniner. Inte något stort eller märkvärdigt vin men ett ärligt och intressant vardagsvin som är allt annat än tråkigt

Ytterligare en trevlig Portugisisk bekantskap. Det är tydligen inte på konsumtionen av portugisiska viner jag ska skära ner. Köpt hos Emilie Vin för 80DKK

Inga kommentarer: