lördag 27 februari 2010

2006 Pelissero Barbaresco Nubiola


"Sönderbloggad" är ett begrepp som dyker upp lite då och då för att beskriva ett vin som flera bloggare skrivit om under en begränsad tidsperiod. Själv tycker jag att det är kul att läsa olika bloggares åsikter om samma vin. Det ger en fetare bild när man kan lägga flera olika beskrivningar bredvid varandra. Med tanke på hur begränsad den svenska vinmarknaden faktiskt är så dricker nog bloggare oftare samma vin än vad som går att läsa i inläggen på det 20-tal vinbloggar som är igång.

Ikväll drack jag en 2005 Pelissero Barbaresco Nubiola som Italienska Viner nyligen bloggande om här och som jag själv avhandlade för ett drygt halvår sedan. Det känns som att mitt förhållande till nebbiolo håller på bli mera allvarligt. Från ett "vi få väl se vad det blir av det" till ett något mer comittat "det kanske blir vi ändå". Fast när jag tänker närmare på saken så är jag kanske ändå för ung för att binda mig redan nu och monogami är nog rätt överskattat. Åtminstone när det gäller vin. Får väl hoppas att Nebban är förlåtande om jag skulle ertappas med en eldig sydrhonsk fruktslampa. Det jag vill ha sagt är att jag börjar gilla nebbiolo på ett annat sätt än tidigare.

Kvällens vin är tjusigt rubinrött och lite livligare i färgen än som jag minns det från förra flaskan. Doften är riktigt fin, en provkarta över alla möjliga sorters röda bär. Körsbär är det mest markanta inslaget men här finns lite hallon och jordgubbar med i leken också. Lite bittermandelstoner som från krossade körsbärskärnor tittar också fram. Tjäran och en lätt rökighet kan anas och jag gissar att dessa aspekter kan bli lite mer framträdande med tiden. Fathanteringen är föredömligt diskret och ökar doftens komplexitet utan att ta över. Jag tycker att doften är som häftigast och mest rustik direkt vid upphällningen. Med lite tid i karaffen putsas kanterna bort och doften är inte längre lika omtumlande.

Med första sippen i munnen fascineras jag direkt av hur ett vin som känns såpass lätt kan ha så mycket pondus och auktoritet. Det brassar på med rätt hög intensitet men har också precision. Frisk syra och god frukt där det bara är att pricka av aromerna. Det är bra bett i tanninerna, finkorniga men rätt påtagliga.
Det känns som att vinet mått väl av det dryga halvåret i garderoben sedan förra påhälsningen. Ytterligare några år kommer säkert få det att växa ytterligare.

Jag försökte hämta lite information från Pelisseros hemsida men senaste årgången som presenterades där var 2001. Märkligt att en framåt vinmakare som Giorgio Pelissero inte har bättre koll.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har själv börjat omvärdera min inställning till Barolo och Barbaresco. Ert vin har jag totalt missat även producenten. Låter bra och gott. Var hittade du det och finns det kvar i Danmark? Var själv på en rejäl Barolo provning igår med viltgryta till slattarna efter provningen. Intressant var att vinerna matchade maten perfekt. Vid provningen utan mat gick vi hårt åt vattenkarafferna. Snacka om tanniner. Detta fenomen visste jag om rent teoretiskt då det inte är första gången jag provat Barolos men jag blir lika förvånad varje gång. Prisnivån på vinerna var tämligen hög och kvaliten skiftande men inga riktiga bottennapp./Höganäs

Jörgen Andersson sa...

Nubiola 2006 finns idag i Bolagets släpp för 320 bagare. Så tala om danskt fyndpris....

Ingvar Johansson sa...

Hej Höganäs !! Jag köpte vinet på Superbest i Danmark. De brukar ha tilbud på just detta vinet och då kostar det en dansk hundring (som f ö börjar närma sig sitt rätta värde)
Jo tanninerna är ofta rätt tuffa och markrävande när det gäller unga nebbioloviner. Jag har inga problem med det men det är inte allas tekopp. Vilt till nebbiolo är en klassiker, särskilt om det ingår svamp i grytan. Visst kan kvalitén vara skiftande. Det gäller att känna sina producenter och veta vilka årgångar man ska undvika. Vi får se till att ordna en bra nebbiolo-provning

Anonym sa...

En dansk hundring låter bra, mycket bra. Finns det flaskor kvar? Skönt att läsa att det inte alltid måste vara dyrt. Tack för tipset!!! Vår Barolo provning innehöll minst sagt något dyrare pavor men gudskelov var dom flesta köpta för ett antal år sedan och någon på auktion annars hade det blivit förbannat dyrt. Dom var inte speciellt unga den äldsta var från 1994 men allt är ju relativt när det gäller Barolo. Dom bättre pjäserna kan ju klara 20 till 30 år och ibland mer. 1994 var Gajas Sperss och den var helt kompakt i färgen och var stum i glaset i en ½ timme innan den öppnade sig trots 6 timmars luftning i karaff. Sedan var den magnifik, tanniner men där fanns rejält med frukt att backa upp med. Där ser man vad ett bra producent kan prestera trots det mediokra årgången. (Det där med årgångar kan man ju också diskutera) Resterande flaskor var från 1997, 1996. Jodå det var svamp i grytan./Höganäs

Ingvar Johansson sa...

Jojo, man tackar Gajas Sperss, inga dåliga grejer och säkert ingen dålig prislapp heller. Pelisseros viner säljs ju som sagt ofta till nedsatt pris hos Superbest. Det gäller att ha lite koll, via hemsida eller djungeltelegrafen. Jag hade ingen möjlighet att åka över när de reade barbarescon senast men mailade över till Superbest i Charlottenlund och bad dem lägga undan en låda vilket de gärna gjorde. Om du är sugen på riktigt bra nebbiolo och inte har testat Roagnas viner så kan jag rekommendera deras 2001 Langhe Nebbiolo och 2003 Barbaresco Pajé. Finns i beställningssortimentet

Anonym sa...

Prislappen på Gaja var 650 kr i Tyskland när det begav sig. Idag får du den inte under 2000 kr snarare över. Här kan vi snacka om prisstegring eller ren och skär hysteri. Jag skulle inte lägga upp en sådan peng för det vinet. Visst bra men hallå!! Roagnas viner skall kolla in. Renato Rattis Barbaresco sålde Philipsson Wine billigt för en tid sedan också mycket bra och prisvärt./Höganäs