onsdag 10 mars 2010

2005 Chateau Le Doyenné


Här är alltså vinet som Bristly valde ut med hjälp av en bloggarpanel, en metod som skapade lite diskussion hos Frankofilen häromveckan. Jag tycker nog mest att det var ett smart drag av Bristly, både ur marknadsföringssynpunkt och som ett slags kvalitetskontroll. Jag var för feg (klentrogen ?) för att beställa en låda men fick mina flaskor idag.

2005 Chateau La Doyenné är en merlotdominerad bordeaux-blandning. Vinet är mörkt blårött och väldigt tätt. Doften bjuder på massor av härlig söt och mogen frukt där plommon och körsbär hamnar i förgrunden. Lite svarta vinbär anas också. De rostade fattonerna är rätt framträdande men inte på ett störande sätt. Jag måste erkänna att jag blir väldigt förtjust. Doften har massor med charm.

Smaken gör mig definitivt inte besviken. Löftena från doften infrias till fullo. Frukten är charmig till tusen och liksom omöjlig att värja sig mot. Bra tanniner, ok syra och ett tuffare slut med lite bitterhet och sälta stramar upp. Det hade kunnat bli lite för mycket feelgood och inställsamhet men Chateay Le Doyenné hamnar definitivt på rätt sida gränsen.

Med mina bristfälliga erfarenhet av Bordeaux hade jag säkert placerat vinet i ett något varmare område än Bordeaux. Kanske i Toskana ? Det är också lätt att förstå att ett sådant här vin blir utvalt i en stor blindprovning. Det är ett utåtriktat charmtrolls rätta element. Jag måste också erkänna att vinet öveträffade mina förväntningar med råge. Kul. Även Vinbiten har smakat och gillat

Inga kommentarer: