söndag 22 augusti 2010

2008 Cantina Termeno Gewurztraminer


"Are you a gewurztraminer scpetic?" frågar Niklas J i sitt senaste inlägg. Mitt svar på frågan blev ett utdraget "Njaaee" vilket väl egentligen bara kan förstås som ett Ja. Saken är den att jag gillar gewurztraminer, åtminstone viss gewurztraminer. För min del handlar det väldigt mycket om balansen mellan syra och sötma. Finns inte syran där så upplever jag vinet som platt och nästan kväljande, som när diverse kroppsodörer döljs med frikostiga mängder parfym. Problemet är, framförallt när det gäller Alsace, att man aldrig riktigt kan veta vad det är för typ av vin som finns i flaskan förrän man har smakat. En rad dåliga upplevelser har gjort att jag ständigt återvänder till trotjänaren Reserve Henny eller Leon Boeschs Breitenberg när jag blir sugen på gewurz.

Ett annat alternativ är att vända blickarna mot Italien. I Friulien finns ett par lyckade exempel men de allra bästa finns i Alto Adige. Det är också här druvan lär ha sitt ursprung, i byn som heter Termeno på italienska och Tramin på tyska. Här i det tvåspråkiga Alto Adige finns det en rad stora koperativ som producerar viner av absolut toppklass. Kellerei Tramin eller Cantina Termeno, välj själv, förfogar över 220 hektar vinmarker och gör nästan 1.5 miljoner flaskor årligen.

2008 Gewurtztraminer är ett av koperativets basviner. Det går i guldgult med lite gröna inslag. Doften är väldigt typisk gewurz men rätt återhållen och dämpad i jämförelse med ett Alsace-vin. Aromatiskt och parfymerat med rosor, lychee och kryddor. Här finns en läcker druvighet som frammanar upplevelsen av att bita i en mogen druva.

Smaken är fyllig och fet där alla aromerna går igen. Druvigheten förstärks av en lätt bitterhet. Här finns också den syra som jag tycker är så viktig i sammanhanget. Syran balanserar, lyfter smaken och ger ett väldigt användbart matvin. Riktigt bra.

Så visst har jag en viss skepsis när det gäller gewurztraminer men här är åtminstone ett säkert kort till. Finns att köpa hos Gerbola Vin för en dansk hundring.

Inga kommentarer: