söndag 5 september 2010

2009 Fornas Sauvignon


Septembersläppet fick en hel del positiva omdömen på sina håll. Många vinskribenter hittade en hel del att glädjas åt. Kul kan man ju tycka. Det skulle kunna vara ännu roligare, åtminstone för mig, att ett av de mera rosade vinerna kommer från Friuli-Venezia Giulia. Men som så många gånger förut så fattar jag ingenting. Fast det är klart det kan ju vara roligare att hissa än att dissa. Vem vill väl vara en grinig gubbe när man kan vara en käck cheerleader.

2009 Fornas Sauvignon Blanc§ är alltså det senaste tillskottet i systembolagets skrala Friulien utbud. Det har nu gått så lång att Friuli-Venezia Giulia försvunnit från rullisten på sökfunktionen. Nåväl, det skruvkorksförsedda vinet har en mycket ljust gröngul färg. Doften är klockren fruktsoda, tuttifrutti med ett rätt diskret inslag av citrus och krusbär. Inte på något sätt otrevligt men varken druv- eller ursprungstypiskt.

Smaken går i precis samma oförargliga stil. Ett rent, relativt friskt vitt vin som är så mycket middle-of-the-road ett vin kan vara. Fruktsoda, citrus och en aning bitterhet mot slutet.

Tar man vinet för vad det är så är det mer än passabelt och det kan säkert betraktas som prisvärt. Samtidigt kan jag inte låta bli att förvånas över att ett vin som detta ligger i topp på Räknetrissens sammanställning över vinskribenternas favoriter i denna månaden. Vad har man för referensramar när man går igång på ett vin som detta. Varför göra sig besväret att rekommendera ett vin som detta till någon ? Jag lyckas för tillfället hitta tre viner från Friuli-Venezia Giulia i det tillfälliga sortimentet och tycker att man kunde valt något mer representativt. Varför inte Perusinis alldeles utmärkta sauvignon ?

Och apropå cheerleaders så finns det faktiskt en som sammanfattar min syn på saken på ett koncist och komprimerat sätt. Nu undrar jag mest vad min yngre och allmänt mera positive kollega tycker ?

4 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

Den yngre kollegan är för tillfället utslagen efter en intensiv konferens och ett ofrivilligt möte med Penfolds Rawson's Retreat, men kommer att ta tag i saken så snart saker och ting klarnar. Hellre fria än fälla är - allmänt sett - en fin humanistisk princip, men samtidigt måste man förstås sätta ner foten när så är påkallat.

Ingvar Johansson sa...

Låter som det finns risk att du drabbas av Rawson's Revenge imorgon!!

Anonym sa...

Borta från rullisten? Jo, så är det ju. Ett rent helsike är det att söka på viner härifrån - eller, det går ju inte! "Italien" är ju av ett, ska vi säga, rätt så taskigt sökvärde. Vad jag förstår vill Systembolaget nu även sudda bort Friuli från världskartan. Det där udda hörnet på stöveln kan ju inte göra någon nytta någonstans?

Nä, tur att vi kan handla annorstädes. Vissa av oss mer än oss andra.

Sen är det väl tidernas ironi? När ett friulanskt vin tränger sig in, med fina omdömen vad jag alltså förstår, då är det storsågen som plockas fram av expertisen. Ja. Något otalt har dom med oss friuli-frälsta allt?

/martin W

Ingvar Johansson sa...

Hej Martin ! Jag tyckte inte att Fornas Sauvignon smakade dåligt, inte alls. Men det smakade varken Friuli eller sauvignon och då är det rätt poänglöst i min bok. Särskilt när man nu tar in såpass få vin och det finns så otroligt mycket bra att välja på. Även i budgetklassen