fredag 26 november 2010

2005 Brezza Barolo


I somras beställde jag en del vin från Superiore. När jag beställt det jag tänkt mig upptäckte jag att det fanns utrymme för fler flaskor för samma porto. Jag visste dock inte riktigt vad jag skulle fylla på med. Via mail konsulterade jag IV-Patrik som pekade med hela handen mot Brezza. Produceneten var helt ny för mig men Patriks kort och kärnfulla omdöme - pålitlig och traditionell producent - lät betryggande.

Familjen Brezza är mångsysslare i den enogastronomiska sfären. I utkanten av själva Barolo driver de hotel, restaurang och vinproduktion. På sina 16 ha producerar man c a 90.000 flaskor årligen. Brezza gör vin på de klassiska piemontesiska rödvinsdruvorna dolcetto, barbera, freisa och så förstås nebbiolo. Toppvinet är Barolo Bricco Sarmassa följt av tre andra vingårdsbetecknade baroli. Man lagrar vinerna på stora ekfat men kör med relativt kort maceration.

I kväll provar jag Brezzas 2005 Normale. Den är ljust tegelbrun i färgen och helt transparent. Doften är ganska öppen och tillgänglig redan vid upphällningen. Doften känns verkligen ren och uppfriskande. Lösningsmedel och menthol, kanske lite eucalyptus är mina första associationer. Frukten finns där i form av hallon och körsbär. Det finns också inslag av sälta och järn.

I munnen känns vinet slankt och läskande. Jag får nästan känslan av att vinet kyler munnen. Syran är mycket frisk. Den söta bärfrukten balanserar syran en stund men mot slutet vinner den lingonaktiga syran och det klingar ut i en final med viss bitterhet. Tanninerna är mycket finkorniga och inte så framträdande.

Brezzas standard-barolo är en riktigt trevlig bekantskap. En lätt, elegant, balanserad och tillgänglig barolo som bjöd på en delvis ny smakupplevelse. Inte stort, inte spektakulärt men väldigt gott. Kostar 19.50 euro hos Superiore

3 kommentarer:

Italienska viner sa...

Låter som att Brezza också fått till nollfemmorna. Jag har bara smakat Sarmassa och den var riktigt trevlig. Eurotjugan för normalen är ett riktigt gott köp.

/Patrik

Vinös sa...

Härlig läsning, Brezza är en stor favorit hos oss! Håller helt med om renheten i både nos och mun, den är en genomgående feature i hela deras repertoar.

Köpte du fler Brezza-viner fr Superiore?

Ingvar Johansson sa...

Visst blir man sugen att testa mer när normalen är såhär bra. Tyvärr blev det bara detta vin från Brezza som fick komplettera ett gäng friulaner och några strö-sicilienare i sändningen från Superiore.