lördag 13 november 2010

2005 Le Due Terre Sacrisassi Bianco


I fredags satt jag på jobbet och funderade på om jag skulle köra ett löppass på lunchrasten. Jag hade ingen egentlig lust men kände samtidigt att jag borde. Jag hade nästan bestämt för att stå över när en kollega stegade in på rummet och klagade över hur fullständigt vidrigt, blåsigt och regnigt, det var utomhus. Då bestämde jag mig omgående för att trots allt genomföra löprundan.

Jag vet inte om det är samma personlighetsmässiga defekt som lett till att jag blivit så fascinerad av Friuli-Venezia Giulia som vinregion. Det kan väl liknas lite vid att springa i motvind. Det känns alltid lite extra bra att stretcha efter en tuff runda i motvind. Viner som man fått jobba för att hitta är också extra spännande att prova.

Le Due Terres viner är inte lättat att hitta. Flavio Basilicata och Silvana Forte håller till i Prepotto i Colli Orientale del Friuli, bara några kilometer från gränsen till Slovenien. De har 5 ha vinmark och producerar ungefär 20.000 flaskor årligen. Allt arbete genomförs med extrem nogrannhet och man har ambitionen att göra sina viner skonsamt mot naturen som möjligt. Givetvis är jordbruket ekologiskt men Falvio Basilicata tycker att kraven för certifiering är för låga och är betydligt striktare i sin hållning. Många ekologiska producenter i Friuli-Venezia Giulia skyr ekfat, särskilt barriquer och använder sig av ståltank eller terracotta. Flavio Basilicata är väldigt förtjust i de små franska ekfaten men använder dem exemplariskt.

Kvällens vin, 2005 Sacrisassi Bianco, är en blandning på 70% tocai friulano och 30% ribolla gialla. Så är vingården planterad, det handlar alltså om en field blen. Druvorna vinifieras tillsammans ochgenomgår en kortare maceration. En del av vinet hamnar sedan på ståltank medan en del lagras på barrique.

Vinet har en guldgul färg. Doften kan bäst beskrivas som cinemaskopisk eller majestätiskt elegant. Jag uppfattar den som mycket rund, behaglig och storslagen. Som någon som inte behöver behöver ta i så våldsamt utan rör sig med nedärvt självförtroende. De enskilda aromerna kommer på något sätt i andra hand, det är helheten som är grejen. Här finns en mycket påtaglig mineralitet parad med mogen frukt; gula plommon, mandel och en elegant blommighet. Jag hittar också kryddpeppar och nystyckat fläsk (rullsylta?). Fataromerna finns där, väl integrerade bidrar de till komplexiteten utan att på minsta sätt störa.

Vinet har hög viskositet och känns behagligt tjockt i munnen. Aromerna går igen med läcker plommonfrukt och lätt bitterhet. Smaken är mycket fyllig. Det finns en lätt närvaro av tanniner. Mot slutet kommer syrorna och ger smaken ett rejält lyft. Eftersmaken hänger kvar länge och ger associationer till citrus, reine claude-plommon och krita.

Le Due Terre importeras till Danmark av DWC. Sacrisassi Bianco kostar c a 250 DKK.

2 kommentarer:

Italienska viner sa...

Angående din inledning så har vi ett talesätt här hemma: "Det här är så obskyrt så det hade nog Ingvar också gillat..." ;-)

Det här vinet vill jag minnas att jag också gillade skarpt.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Lustigt, mina skivsamlande bekantingar brukar byta ut obskyrt mot bisarrt. Det är inte utan jag börjar skönja ett mönster.