onsdag 26 januari 2011

2006 Le Ragose Valpolicella Superiore Le Sassine



I slutet av förra året förutspådde jag att Valpolicella skulle rehabiliteras under 2011 och man kan väl säga att jag redan blivit sannspådd. Naturligtvis har Carlo Merolli ett finger med i spelet. Han importerar nämligen Azienda Agricola Le Ragoses viner och de gör Valpolicella som Valpolicella ska smaka.

2006 Valpolicella Classico Superiore Le Sassine har en inbjudande rubinröd färg. Vinet doftar friskt av körsbär, svarta vinbär, grön paprika. Det finns också tydliga mineraltoner.

Smaken bryter ner alla fördomar förmedlade av inställsam mainstream-ripasso. Här har vi ett alldeles ypperligt matvin med frisk körsbärs- och svartvinbärsfrukt, mycket frisk syra, minraler och finkorniga tanniner. Vinet är en ren fröjd att dricka till en enkel spaghetti med tomat/basilikasås och funkar lika fint till en vällagrad Piave.Vad ska man egentligen säga mer. Ett klockrent matvin helt befriat från alla former av fjäsk och inställsamhet. Rakt, rent och ärligt.

Oavsett hur det blir med Kalmarunionen, mitt tips är att den består. Carlo är för mycket affärsman för att i ljuset av den fallande danska kronkursen tappa den köplustväckande effekten som erbjudandet har på den svenska kundkretsen, så är vinet ett klockrent klipp för 105 kr.

2 kommentarer:

Terroiristen sa...

Piave! Varför hittar jag aldrig det i min butik? Eller Asiago..

Ingvar Johansson sa...

Jag åt faktiskt en bit Asiago också. Och allra bäst en sista kanten Bavarese. Tyvärr direktimporterade. Önskar jag visste var man fick tag i dessa ostar på närmre håll. Kanske Fredrik vet ?