onsdag 16 februari 2011

2007 San Savino Rosso Piceno Superiore Picus


I måndags provade jag en rosso piceno superiore från San Filippo. Ikväll provade jag ett vin från grannproducenten San Savino.

2007 Rosso Piceno Superiore Picus. Rubinröd färg med en del blått i kanten. Picus är gjort på 60% montepulciano och 40% sangiovese. Första doftintrycket är verkligen toskanskt. Intensiv doft av körsbär och stall. I nästa våg kommer mörkare och sötare bärfrukt som backas upp av kanelkryddighet och lakrits.

Smaken är stor och kraftfull med massor av söt, mörk bärfrukt. Det finns ett inslag av körsbär även här men den mörka frukten dominerar. Jag väntar, likt en hoppfull tågresenär, på att syrorna ska träda in, ge smaken ett lyft och vinet balans men det blir inget med det. Alkoholen slår igenom i smaken och det känns rätt tungt och klumpigt. Ett glas räcker för mig och jag dricker istället ett par glas av den förtjusande Coulaine de Soleil till maten.

Vinet finns i beställningssortimentet och kostar 129 kr.

Inga kommentarer: