onsdag 8 juni 2011

2009 Pheasant's Tears Chinuri

foto P.Lucchesi
Uppehållet blev lite längre än vad jag tänkt mig. Efter ett par arbetsintensiva veckor var det lika svårt att återuppta bloggandet som att börja löpträna efter ett förlängt, kaloribemängt jul- och nyårsuppehåll. Det går ju på något sätt alltid att vänta en dag till.

Nåväl, det som krävdes var ett mail från IV-Patrik med länkar till ett par artiklar om naturviner i Svenska Dagbladet och Sydsvenskan. Artiklarnas innehåll är inte mycket att kommentera men jag kunde konstatera att man faktiskt bommat att nämna vad som en av systembolagets mest intressanta och definitivt mest prisvärda naturvinsproducenter.

Jag har tidigare bloggat om Pheasant's Tears viner vid ett par tillfällen. Därefter har jag druckit Mtsvane, vinet som blev min absoluta favorit, ytterligare ett par gånger och blivit än mer fascinerad. Härförleden fick jag möjligheten att prova två riktigt rara fåglar ur Phesant's Tears portfölj. Varken 2009 Chinuri eller 2009 Kisi importeras till Sverige. Produktionen ligger på dryga 1.000 flaskor vardera och gissningsvis hamnar de flesta flaskorna i USA. Importören Georgian Wine Legacy hade dock vänligheten att förse mig med ett par varuprover.

Dessvärre var Kisin rejält korkskadad och odrickbar. Någonstans bakom den den blöta kartongen och klortonerna anas dock ett kraftfullt vin som inte är så olikt Mtsvane.

2009 Chinuri var däremot i ypperlig form. Direkt efter skörd och pressning hamnar musten, skal och de mognaste stjälkarna i en nedgrävd urna av terracotta, en qvevri . Macerationen pågår mellan 3 veckor och ett halvår. I chinurins fall skulle jag gissa på veckor snarare än månader.

Vinet är betydligt ljusare i färgen än de tre andra oranga vinerna från Pheasant's Tears, ljus bärnsten och lite lätt beslöjat. Doften är mycket återhållsam, elegant och sparsmakad som en viskning. Försiktigt blommig med lätta aningar tropisk frukt, citrus och tydliga mineraltoner.
Smaken går i samma fjäderlätta stil. Delikata citrustoner, frisk syra och mycket ren smak. Mot slutet finns en försynt strävhet och lätt bitterhet. Alkoholen ligger på lite under 11%. Lätt och skört men absolut inte menlöst. Precis som med många andra oranga viner så mår vinet bra av att stå några dagar i öppen flaska.

För den nyfikne kan jag rekommendera att prova blandlådan Pheasant's Tears Limited Selection. Ingen Kisi eller Chinuri men väl Mtsvane, Rkatsiteli, Saperavi och Shavkapito.

2 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

Ingvar - välkommen åter! Räknetrissens torra tabeller har liksom famlat i det tomma när de inte kunnat stödja sig på dina upptäcktsfärder i vinets värld!

Italienska viner sa...

Kul att du är tillbaka i sadeln Ingvar!
Chinurin var överraskande lätt och saftig, klart olik rkatsitelin som hade mera långtidsmacererad karaktär. Synd och skam på kisi dock, vore kul att testa.

/Patrik