onsdag 24 augusti 2011

2009 Domaine Frantz Saumon Minéral +


Frantz Saumon borde vara rejält omhuldad i bloggosfären men hur jag än söker så hittar jag bara hans viner i två svenska blogginlägg. Ett av dessa har jag själv skrivit. Det kan tyckas lite märkligt. Frantz Saumon uppfyller alla kriterier som krävs för att bli en favorit bland vinnördar. Först och främst så gör han riktigt bra viner. Produktionen är liten, helt ekologisk, bara naturjäst används och han gör terroirdrivna viner. Frantz har hållit på sedan 2002 och förfogar idag över 5.5 ha flintjordar i Montluis . Han driver även en liten negociantbusiness vid sidan av de viner han gör under eget namn.

2009 Minéral+ är gjort på 100% chenin blanc och har en ljust guldgul färg. Doften är ytterst charmerande. Det som börjar rätt enkelt med äpple och honung blommar efter några timmar på karaff ut rejält. De initiala aromerna förstärks och kompletteras med en rar blommighet och de mineraltoner som gett vinet dess namn .

Smaken börjar med äpplen och honungssötma. Här finns en hel del restsötma och vinet kan nog betecknas som halvtorrt. Sötman ger vinet en mjuk behaglig rondör och gör det till en oemotståndlig charmör. De riktigt zingiga syrorna balanserar och lyfter smaken som klingar ut i en lång mineralrik avslutning där det också dyker upp grapefrukt och andra citrustoner.

Hade Frantz Saumon haft en importör som sålt till Södermalms vinhipsters tror jag att hans status i bloggosfären sett något annorlunda ut. Nu är det VinRvi (f d Vinminvin) som importerar och levererar till alla och en var, oavsett bostadsort. Tyvärr har stora delar av deras spännande Loire- och Beajoulais-sortiment försvunnit men det finns fortfarande en och annan godbit kvar.

Det andra inlägget då ? Jo det skrevs faktiskt av Anders Öhman innan han startade sitt enmanskorståg i upplysningens tjänst mot biodynamiken. Om vinets förtjänster verkar vi vara helt överens. Fast Saumon är inte biodynamiker. Åtminstone ännu inte certifierad.

6 kommentarer:

Herren sa...

Har helt gått min näsa och gom förbi. Låter riktigt läckert. Inser mer och mer att Chenin Blanc blir till riktigt bra viner i händerna på de som kan.
Tur att du nosar upp de gobitar som faller utanför 08 området :-)

Anonym sa...

Nu blev jag ju sugen på flaskan som ligger kvar i vinkylen.

MH sa...

Detta är mycket gott och jag tackar och bockar för tidigare tips härifrån. Även den torrare Clos du Chêne bör ej missas.

Ingvar Johansson sa...

MH ! Clos du Chene står på listan. Jag tycker att dock att sötman i Mineral+ gör det till en sådan oslagbar pleaser.

Öhman! Du måste ha stark karaktär om flaskan överlevt sommaren i vinkylen. Det vore verkligen spännande att prova några års lagring, jag tror vinet skulle vinna en hel del på det, men det lär jag aldrig få reda på.

Herren ! Visst, till er tjänst :-)

Anonym sa...

Det handlar inte om karaktär. Den har bara legat lite undanskymt + att jag haft en hel del fin riesling att smutta på.

MH sa...

Ingvar:
Ja, jag minns Minéral+ som mycket god men har bara smakat den en gång. Jag fick några flaskor Clos du Chêne som ersättning när Minéral+ var slut, så då blev det den jag fastnade för.
Har även testat hans Vouvray, men den övertygade inte alls på samma sätt.