torsdag 15 december 2011

2006 Cascina Cucco Barolo Ceratti vs 2003 Schiavenza Barolo Prapó


När man är många runt bordet är matvalet för mig rätt givet. Jag älskar långkokt kött. Särskilt om det har fått dväljas många timmar i rött vin. Vinvalet är precis lika lätt. Nebbiolo ska det vara. Sedan Carlo Merollis entré i mitt medvetande har det dessutom blivit möjligt att bjuda med lite klass. I helgen som var gjorde ett tiotal personer tabberas på mina 2006 Cascina Cucco Barolo Ceratti. Lagret av 2003 Schiavenza Barolo Prapó blev åderlåtet, om än inte lika hårt.


2006 Barolo Ceratti går i en lite mörkare tegelbrun färg. Doften är precis så direkt och charmerande som jag minns den från i somras. Massor av bedårande röda bär som vildhallon och körsbär tillsammans med en lätt touch av målarfärg och mynta. Här finns lite tillbakadragna nebbiolomarkörer som rosor och tjära. Går man lite mer på djupet finns det ett lager med kryddor och andra fataromer. En supertrevlig sniff med andra ord som det är lätt att förlora sig i. Smaken går i precis samma stil. Ett förhållandevis lätt och elegant anslag med riktigt fin nebbiolofrukt där sötman balanseras perfekt av syrorna. Bestämda tanniner och bra längd.


2003 Barolo Prapó etablerar inte samma omedelbara kontakt med lustcentrat. Färgen vittnar om ett riktigt moget vin i orangebrun nyans. Doften sänder samma signaler med torkad frukt, läder och balsamvinäger. Frukten har smält in i helheten men man kan ana hallon och körsbär.
Med lite tid i glaset börjar det träder fram aromer från nytjärad träbåt. Inte samma direkta likeability som i det föregående utan mer distingerat.
Smaken står i god överensstämmelse med aromerna. Sötma från den torkade frukten, frisk syra och finkornigt men kraftfullt taninpaket. Kraftfullt är nästan ett understatement. Jag upplever tanniner i häftigaste laget och gästerna ser ut som avdankade Stonesmedlemmar efter att ha provat.

Jag gillar båda vinerna skarpt trots deras stora olikheter. Jag har uppskattat tidigare flaskor av Prapón betydligt mer. Denna flaskan var fortfarandefullt njutbar men jag tror inte på att lagra någon längre tid. Cerattin är vådligt god i nuläget och håller säkert länge till. Konklusionen blir att dricka upp Prapón och handla mer Ceratti 06or.
Cerattin är ombloggad här, här, här och här
Prapón här, här och här

3 kommentarer:

Piu Rosso sa...

Herlig læsning om to favoritter, Ingvar! Det er interessant hvor forskelligt det kan være selv indenfor Serralunga - det siger ikke kun noget om stil, men måske i dette tilfælde især årgang? Det er et stykke tid siden vi smagte cerrati 06, men tjekkede for nylig ind på prapoen og var ligeså imponerede som tidligere. Der er noget ved den vin som rammer mig personligt på alle præferencer..
Vh Niels

Anonym sa...

Hej,

Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående annonsering.
Maila mig på carl.henrik@adoperator.com

Mvh
Calle

Ann sa...

Prova även vår Barolo, Pecchenino Le Coste Barolo DOCG. Doften är stor och blommig med inslag av eukalyptus och smaken är stram, balanserad och kraftfull med inslag av mörka bär, lakrits och fat.
Le Coste passar till svamprisotto, tryffel och smakrika rätter av småvilt och nöt.

Läs mer här:
http://www.ewine.dk/?id=32321&p1672id=7926&w=1672

Hälsningar
Ann
www.ewine.dk