torsdag 23 februari 2012

2003 Domaine Jean-Michel Stephan Cote-Rotie

Just nu är det lite körigt. Försöket att kombinera heltidsstudier med heltidsarbete har inte varit fullt så lyckat som jag väntat mig. Det har också haft en viss menlig inverkan på mitt vindrickande. Det gäller därför att passa på att öppna något bra när tillfälle ges.

Jean-Michel Stephan arbetade tidigare hos Guigal men började under 90-talet göra vin i egen regi. Idag har han åtta hektar i Cote-Rotie och producerar cirka 10.000 flaskor per år. Vingårdarna är spridda över olika delar av området. Stephan är lärjunge till Jules Chauvet och den kopplingen var ena orsaken till att jag blev nyfiken. Den andra var att han har en andel sèrine i sina vingårdar. En druva som anses vara en del av ursprunget till syrah. De äldsta rankorna på Stephans ägor planterades redan 1896. Produktionen är ekologisk, vinerna svavlas minimalt och filtreras inte.

Kvällens vin innehåller tyvärr ingen sèrine utan består av 90% syrah och 10% viognier. Vinet har lagrats 16 månader på en blandning av nya och använda barriquer. Jag slår upp vinet på karaff ett par timmar i förväg. Trots att det har nio år på nacken är det mörkt och tätt i färgen. Doften är också tät och mörkt till att börja med. Den första sniffen ger soya, olivtapenade och utbränd grillkol. En rätt luguber tillställning. Frukten vaknar till liv efter en stund och jag hittar svarta vinbär, björnbär, violer och lakrits.

Sedan är det något annat som fångar min uppmärksamhet, något som verkligen bryter av och får mig att haja till. Ur glaset stiger en sirlig, lätt och elegant parfymerad blommighet. Helheten blir verkligen något alldeles speciellt. Jag tänkte skriva sensuellt och förföriskt men väljer att tala klartext. Det här är ekivokt, slipprigt och rent ut sagt snuskigt. Dofta på detta och du kommer att tänka orena tankar även om du aldrig gjort det förr.

Smaken är kanske inte lika spektakulär men likväl en upplevelse.Precis som doften börjar det dovt. När frukten möter de rökiga tonerna får jag för ett ögonblick lite bourbon-vibbar. Sedan tar läcker, vital syrah-frukt över showen. Vinet har frisk syra, tanninerna är tydligt närvarande men behagligt avrundade. Lång, god eftersmak.

Det här är verkligen en intresant upplevelse. Vital och spänstig frukt möter begynnande mognadstoner. Här finns inte ett negativt spår av den varma årgången. Vinet växte och förändrades under kvällen. Jag hade gärna följt det under en längre tid och önskar såklart att jag hade köpt mer än en flaska. Fanns hos Superbest i Charlottenlund för ett par år sedan och kostade då 299 DKK på tilbud. A Vinstouw importerar och har senare årgångar på lager.

Piu Rosso provade 09:an häromveckan.

4 kommentarer:

Piu Rosso sa...

Det lyder skønt, Ingvar! Smuk beskrivelse. Det virker som et godt valg når nu det skulle være godt!:-) 09'eren jeg smagte virkede unægtelig purung (og også mere uskyldsren) og man fornemmede potentialet efterhånden som timerne gik. Det skulle afgjort være en oplevelse at prøve 03'eren!
VH Niels

Ingvar Johansson sa...

Niels ! Det var ditt inlägg som påminde mig om den hät flaskan. Tack för det !

Vinosapien sa...

klockrena viner från herr stephan.
absolut, men prisläget för hans vingårdsviner är tyvärr smärtsamma.

besökte honom på plats förra året och grejerna han buteljerar är av ypperlig klass. lite grann följde med hem:

http://vinosapien.com/MyTastings?Wine=,1431

skitgott, men också skitdyrt;)

Ingvar Johansson sa...

Det blir allt mer tydligt att det är på Vinosapien det händer!!! 300 DKK har jag inget att invända mot, Värt vartenda öre. Vinet du testade är väl detsamma som A Vinstouw säljer för 349DKK fast 06 istället för 07. 60 euro på plats låter ju lite i häftigaste laget.