onsdag 21 mars 2012

2006 Cascina Cucco Barolo Ceratti Vigna Cucco

Många sensextiotalister och tidiga sjuttiotalister hävdar Staffan Westerberg förstörde deras barndom. Jag misstänker att mina barn kommer att rikta bittra anklagelser mot Carlo Merolli. Det är till honom jag hänvisar när jag nekar döttrarna tacos, kebab och hämtade burgare. Istället blir det oxkind, älgfärsbiffar, svamprisotto och annat som kan ackompanjera den våg av högklassig tilbudsbarolo som emanerar från Holte.

Under det senaste halvåret har jag gått hårt åt en låda 2006  Barolo Ceratti som jag bloggat om tidigare. Ikväll gick sista flaskan och den var lika bra som de tidigare. En förhållandevis lätt och elegant barolo med alla de riktiga nebbiolomarkörerna på rätt ställe.

Däremot har jag inte smakat 2006 Barolo Ceratti "Vigna Cucco" förrän nu. Det här är onekligen lite kraftigare doningar än det föregående vinet. När jag sniffar på korken känns doften av rök och tjära väldigt tydligt. Det första som slår mig när jag riktar uppmärksamheten mot glaset är vilket djup och kraft som finns. Vigna Cucco harr ett större och mörkare anslag. Vedbrasa och tjära accentuerar den aspekten av vinet. Här finns mörka körsbär och riktigt mogna skogshallon, lakrits och kryddor. Smaken är också den kraftfull och djup. Riktigt skön, tät hallon/körsbärsfrukt, frisk syra och mycket bestämda och kraftfulla tanniner. Just nu är vinet i tuffaste laget att dricka utan mat men det lär rätta till sig med lite tid.

Det verkar vara läge att fylla på med båda varianterna. Den vanliga Cerattin för att dricka på kort sikt och Vigna Cucco för lagring. Den sistnämda kostar 144 MUK vid köp av ett sexpack. Monopolkramare kan shoppa i beställningssortimentet och får hålla tillgodo med 07:an

4 kommentarer:

Italienska viner sa...

Vigna Cucco 2006 har verkligen strukturen för långlagring - massor av ruvande kraft och elegans. Djupare och betydligt mer definierat än den vanliga Cerrati 2006.

Förutom att monopolkramarna får se till att vara rejält stadda vid kassa verkar det som att de dessutom får se sig stå utan VC 2006 eftersom den verkar vara slut hos leverantören...

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Tack för påpekandet Patrik ! Ska genast rätta till det.

Ulrik sa...

Kan ju inte hävda att Westerberg förstörde uppväxten, eller så har kag bara förträngt det,

Min matuppväxt var dock drabbad av halvfabrikat. Spam-skinka köpt i DK, konserverade persikor och päron, falukorv, och inte att förglömma efterrätter vispade från pulver - ctronfromage på två minuter.

Önskar Carlo hade funnits och gett mig din meny. Och att jag själv i dagsläget haft orken att göra oxkind. Men än så länge käkar lillen mesy banan och ngn smörgås...

Piu Rosso sa...

Dine indtryk af Cerrati overfor VC stemmer helt overens med vores, Ingvar - også hvad gælder 05 og 07 årgangene. Jeg har ikke smagt 04 VC, men i dét år virker Cerratien til at have et ekstra gear i forhold til dens yngre søskende.
Jeg har en fornemmelse af at 06 Cerratien kommer til at folde sig ud med et par til i kælderen. Men det er meget muligt at jeg kommer til at vente forgæves...
VH Niels