lördag 10 mars 2012

2009 Giuseppe Rinaldi Langhe Freisa & 2006 Cappellano Barbera d'Alba Gabutti


Under de senaste månaderna har jag haft anledning att besöka Göteborg regelbundet. Jag gillar Göteborg av flera anledningar. Möjligheten att dricka bra öl är en av dessa som jag säkerligen kommer att återkomma till vad det lider (visst har det blivit lite för lite öl på Billigt Vin?). Ett annat skäl att gilla Götet är möjligheten att handla mat i bra och befriande konceptfria butiker. Just nu går saluhallen sorgligt nog på sparlåga men alldeles intill och lämpligt placerat mellan universitetet och stationen ligger Aldardo där man kan köpa förstklassiga italienska delikatesser. Vid senaste besöket köpte jag deras hemlagade och  grovmalda korv smaksatt med rödvin och vitlök. Till något som är salt, syrligt och fett krävs det rediga doningar. På frågan Freisa eller Barbera, Rinaldi eller Capellano är ju svaret rätt självklart. Det får bli både och. Inte för att jämföra eller ställa mot varandra utan för att dricka.

2009 Giuseppe Rinaldi  Langhe Freisa går i en tät mörkröd färg. Direkt fär jag bilden av en grovt tillyxad version av nebbiolo. Här finns en hel del av de aromer jag brukar associera med nebbiolo men väldigt lite av den druvans sirlighet och elegans. Jag ser inte detta på något sätt som en brist utan bara som en skillnad. Rinaldis freisa bjuder på fullmogen bärfrukt,  violer och tydliga mineraltoner.

Även om det här är trevligt att sniffa på så är det ett vin gjort för att drickas till mat. Anslaget är stort och välkommnande som en björnkram. Här finns massor varm bärfrukt i hög koncentration. Tillsammans med frisk syra och rejäla tanniner skapas ett rustikt och hjärtligt vin. I avslutningen dyker det upp ett inslag av vilt och en mineralisk sälta. Köpt hos Stefan Töpler för c a 15 euro.

2006 Cappellano Barbera d'Alba Gabutti  har en helt transparent rödlila färg. Doften vittnar om att vinet har några år på nacken. Den fortfarande ytterst vitala surkörsbärsfrukten dominerar. men här finns också ett tydligt inslag av undervegetation och svamp. Också här möts vi av ett vin som bjuder på generös frukt som balanseras perfekt av friska och precisa syror. Riktigt lång eftersmak som bärs fram av alkohol och syrorna.
Även detta vin finns hos Stefan Töpler för runt 15 euro.

Efter att ha provat två sådana här viner tillsammans med salsiccia, potatismos och rödvinskokta linser med speck så kan man bara säga som dronten i Alice i underlandet  "Alla har vunnit och alla måste få pris". Två superba matviner som på något sätt känns som de viner vi inte kände till men vars existens vi anade när vi startade Billigt Vin. En aning som blev inledningen på våra irrfärder.

Italienska Viner har såklart provat både barbera och freisa

5 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

Ingvar, det var verkligen en träffande beskrivning av utgångspunkten för irrfärderna, och verkar vara två riktigt bra exempel på vad vi kunde hoppas på att finna längs vägen även om vi inte visste att det fanns något liknande. Och det verkar inte vara ett villospår att närmre undersöka vad Stefan Töpler har på lager.

Piu Rosso sa...

Hvilket par! 'When in doubt - choose both' synes at være den helt rigtige indstilling her som i så mange andre forhold:-)
Tak for endnu en berigende irrfærd!
VH Niels

Ingvar Johansson sa...

Jörgen ! Jag tror att du kommer att hitta mycket intressant i Töplers gömmor.

Niels! Det är väl svårt att tänka sig ett par som erbjuder mer ren drickarglädje och visst valde jag det förståndigaste sättet att hantera mitt dilemma på.

WhoCutTheCheeze sa...

Även jag beställde via en vinkompis ett 6-pack Cappellano 06 (i somras) efter 05:ans uppvisning på plats. Hade räknat med stordåd men allt som fanns var sur frukt, källardoft och inte alls roligt - klassade just den flaskan som korkad och poppade en ny; likadant, den tredje var äkta vinäger och ja... räknar med att resten är lika trista. Jag hävdar fortfarande att jag fått en batch defekta flaskor men min beställningskompanjon (de andra 6 flaskorna) menar på motsatsen, han har minsann druckit med välbehag - visst inte i klass med 05 anser han, men ändå. Lätt att bli fundersam på sensorerna.

Ingvar Johansson sa...

Kanske inte är något vidare ostvin ?