söndag 15 april 2012

2009 Domaine Barou VdP Colllines Rhodaniennes Rouge Syrah

Precis i början av 2010 skrev jag om 2010 Les Champs Libres och fann att det var ett i grunden rätt ok vin men störde mig lite på pris och framtoning. Ett schysst bistrovin, varken mer eller mindre som klätts i hipstermundering och fått en prislapp på 100 DKK. Ett skäl till att jag störde mig då var nog att jag drack vinet parallellt med sista flaskan av en stor budgetfavorit, 2007 Domaine Barou Cuvee des Vernes som är ett väldigt mycket roligare vin.

Domaine Barou har det mesta av sina marker i St Joseph. Tidigare har man framförallt odlat annan frukt men sedan tidigt 90-tal har vinproduktion varit huvudfokus. Odlingen bedrivs ekologiskt sedan 1975. Man har 7ha vinmarker och producerar två St Joseph-tappningar och två VdP. Ikväll provade jag den allra enklaste 2009 VdP Colllines Rhodaniennes Rouge Syrah. 80% av druvorna avstjälkas, två dagars kallmaceration och därefterytterligare 12 dagars maceration vid 28 graders temperatur. Vinet lagras därefter nio månader på välanvända (5-6 ggr) barriquer.

Vinet är purpurfärgat och inte fullt så tätt som jag hade väntat mig. Doften är rätt återhållsam med bara lätta syraharomer. Lite svarta vinbär, björnbär och peppar. En vända på karaffen gör ingen större nytta. Det här är också ett vin att dricka snarare än att sniffa på.  Vinet är relativt lätt och slankt. Söt bärfrukt, frisk syra och tydliga tanniner. Inga konstigheter, inget raffinemang men rent, rakt, enkelt och ärligt vilket räcker rätt långt i min bok. Klarar salsiccian  lika bra som  en hygglig dolcetto eller barbera  Ett riktigt bistrovin m a o som kostar som ett bistrovin ska kosta d v s 60 DKK. Emilie Vin säljer.

Inga kommentarer: