söndag 3 juni 2012

2009 Degrassi Bomarchese Malvazija Istarska & 2006 Degrassi Terre Rosse Refosco

Härförleden läste jag en artikel där vår gamle bekant Primoz Lavrencic förde fram idén att Collio/Goriska Brda, Carso/Kras och Istrien borde gå samman och marknadsföra sig som en sammanhållen, gränsöverskridande vinregion. Idén är ju såklart god och det finns många gemensamma nämnare även om det inte är svårt att inse vilka producenter som har mest att vinna på en sådan satsning. Jag har hygglig koll på de italienska och en del av den slovenska producenterna. Kroatiska Istrien är däremot ett för mig relativt outforskat område. Därför var det riktigt kul när hörde av sig och erbjöd mig att prova några av deras viner. Jag valde två inhemska varianter, en vit malvazija istarska och en röd refosco, båda från producenten Degrassi.

2009 Bomarchese Malvazija Istarska är halmgult med lite gröna inslag. Vinet är extremt aromatiskt men ändå fiskt. De domnerande inslagen är gröna äpplen, päron och vita blommor. Somrigt och väldoftande men efter en stund blir det för mycket tuttifrutti och piggelin över det hela. Doften får mig att fundera över om producenten valt något slags aromjäst för att förstärka aromatiken. Smaken är frisk och lätt med fin syra. Äppel- och päronaromerna går igen och kompletteras med en del mineraltoner. I avslutningen tar det där artificiella draget över igen. På något sätt känns det här som ett vin (och kanske en producent) som vill lite för mycket. Jag tror det hade kunnat bli bättre med lite mer återhållsamhet. Vinet finns i beställnintgssortimente och kostar 192 kr vilket känns som lite i häftigaste laget.


2006 Terre Rosse Refosco är ett vin betydligt mer i min smak. Vinet är helt rubinrött och transparent till skillnad från många andra refosco/teran-viner jag provat. Doften känns också ovanligt dämpad och nedtonad vilket gissningsvis har något med vinets ålder att göra. Först känner jag tydliga stalltoner och jord. Sedan tittar det fram surkörsbär, mandel och järn. Personligt och intressant.

I munnen känns vinet verkligen piggt och vitalt. Vinet känns relativt lätt men smaken har hög intensitet God körsbärsfrukt och syror med riktigt sting gör det här till ett matvin av rang. Behagliga tanniner och läcker eftersmak med järn och körsbär. Om det ligger något fett och inte alltför kryddstarkt på grillen är detta vinet att dricka till. Funkar fint till kallskuret. Kostar 215 kr och finns även detta i beställningssortimentet.

2 kommentarer:

Piu Rosso sa...

Hej Ingvar! At man burde drikke mere refosco dukker ikke sjældent op i tankerne, og især igen nu med sådan en post!

Interessant tanke iøvrigt med en grænseoverskridende region - terroir lader sig jo ikke definere af nationalstater! Og flere producenter har vel desuden simplethen marker i både Italien og Slovenien, er det ikke rigtigt?

VH Niels

Ingvar Johansson sa...

Hej Niels ! Refosco/teran är en spännande druva. Stefan Jensen har Zidarichs tolkning och den är inte dum alls. Kanske något att prova på Fri Vin !

Visst, det är inte ovanligt att gränslinjen går rakt genom vingårdarna. Området är ju dessutom ett slags kulturell smältdegel där italienska och slaviska traditioner blandas med germanska.