söndag 19 augusti 2012

2008 Lis Neris Sauvignon Blanc Picol

Sista semesterveckan - och tillika sista  sommarlovsveckan - tillbringades traditionsenligt i vår sommarstuga. Det innebär ingen internetuppkoppling, ingen morgontidning och en dålig ursäkt för TV vilket i sin tur innebär lugn och ro och väldigt mycket tid till annat. Jag har läst, löptränat, fiskat, plockat bär och ägnat mig åt lätt trädgårdsarbete. Och ätit och druckit mer än jag borde...

Lis Neris är ett stort och aktat namn i Friuli-Venezia Giulia och en av de producenter som bidrog till att mitt intresse för regionen väcktes för ett antal år sedan. Med tiden har jag dock blivit något mindre entusiastisk vilket har väldigt lite med kvalitén på vinerna att göra. Det handlar mest om att det finns så väldigt mycket annat spännande att välja på och såklart även på att mina preferenser dragit sig bort från mittfåran.

2008 Sauvignon Blanc Picol provade jag för första gången för ett par år sedan. Vid omprovningen har det onekligen hänt saker med både vin och provare. Vinet är guldgult i färgen. Doften har en del klassiska SB-markörer intakta men det är diverse tropiska frukter i ett långt framskridet mognadsstadie som dominerar. Lägg till honung, nötter och fattoner så blir det lite för mycket av det goda. Doften är verkligen högintensiv, parfymerat påträngande. När vinet fått en del luft så dyker det upp mynta, salvia och mineraler. Smaken är bättre än doften. Ingen blyg viol direkt men balansen är bättre tack vare frisk syra och den örtiga avslutningen.

Ambitiöst och möjligen välgjort vin som inte gör ont att sippa på en ljummen sensommarkväll medan man kontemplerar över möjliga användningsområden. Ett par droppar bakom öronen vid nästa utgång kansk? Till fisken bytte vi  i alla fall ut Picol mot lite redigare grejer. Kostade knappt 20 euro i en italiensk vinbutik förrförra sommaren.

1 kommentar:

WhoCutTheCheeze sa...

Ja, lite kryddigt vitt italienskt vin är väl standard bakom örat vid utekvällar bland illaluktande öldrickande ungdomar...

Vilken härlig bild! Mooh!