onsdag 3 oktober 2012

2008 Ronchi di Cialla Schioppettino di Cialla & 2009 Ribolla Nera


I somras besökte jag Ronchi di Cialla för andra men säkerligen inte sista gången. När man stiger ur bilen på gårdsplanen så möts man av ett fridfullt lugn och en fantastisk utsikt.  Här har familjen Rapuzzi bott i drygt fyrtio år och gjort vin i 35 år och man får lite känslan av att tiden står still. Man gör de viner man vill göra oavsett vad som råkar vara inne för stunden. Här blir också begrepp som modernist eller traditionalist rätt så meningslösa. När Paolo Rapuzzi började göra fanns det inte mycket tradition att följa. Få buteljerade och ännu färre gjorde vin på de lokala druvsorterna. Det är nog en rätt kvalificerad gissning att hans  1977 schioppettino var den första buteljeringen av druvan överhuvudtaget. Paolo Rapuzzi hade visionen att göra ett klassiskt lagringsvin av sin favoritdruva. Han konsulterade Luigi Veronelli och Pietro Antinori och valde att använda barriquer redan från början. Idag lagras alla viner förutom instegsvinerna på barrique.


 Jag bloggade om mitt första besök här och där finns mer information om Paolo Rapuzzi och hans viner. Det som faktiskt förändrats sedan mitt första besök är att vinerna nu finns tillgängliga i Danmark via Cibi&Vini. Ikväll provade jag Ronchi di Ciallas båda schioppettini.


2009 Ribolla Nera är Ronchi di Ciallas instegsvin och man har valt att använda druvans andra namn för att undvika förväxlingar. Ribolla nera är alltså synonymt med schioppettino. Doften bjuder på ren, osminkad schioppettinofrukt. Här finns pigg och pepprig bärfrukt med inslag av maraschino och björnbär. Men doften är inte bara pigg  utan här finns stort djup.

Vinet är slankt och mycket friskt. Fin frukt med körsbär, hallon och björnbär som verkligen fyller munnen. Någonstans dyker det upp friska lingon och hög syra. Riktigt finkorniga men distinkta tanniner och ett lite bittert nyp i avslutningen. Det här är ett storartat  uritalienskt matvin utan någon som helst inställsamhet.


2008 Schioppettino di Cialla ger ett helt annat intryck. Vinet har lagrats 18 månader på barrique, varav hälften nya och sedan ytterligare 30 månader på flaska inna det släpps på marknaden. Faten dominerar doften och är ännu inte integrerade. Bakom eken finns körsbär, hallon och björnbär. Inslag av grön paprika, lagerblad och svart peppar. I nuläget känns doften rätt spretig och inte helt i balans.

Smakmässigt ger vinet samma intryck. Intensiv bärfrukt, tydlig pepprighet och mycket frisk syra och en rätt påtaglig ekighet ger ett vin som behöver vila åtskilliga år för att riktigt komma till sin rätt. Då kommer det här utvecklas till en riktig skönhet. Vid mitt första besök provade jag en en mycket vital, harmonisk och fantastiskt god 87:a. Det finns fortfarande gott om gamla årgångar att köpa på gården.

Kul att Fabio plockat hem de här mycket personliga och intressanta vinerna. Ribolla Nera kostar 127 DKK och schioppettinon 250 vilket är mycket rimliga priser. Om ni beställer så plocka ner några av Ronchi di Ciallas andra viner också. Jag återkommer till dem inom kort.

I januari bloggade jag om mitt första besök på gården.





2 kommentarer:

Italienska viner sa...

Låter definitivt som något som kommer att åka med hem på torsdag. Jag antar att den enkla ribolla gialla 2011:an går i samma matvänliga stil som neran?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Ribolla Giallan är också mycket fin med frisk syra. Jag är rätt säker på att neran faller dig i smaken liksom deras schioppettino/refosco-blandning. Ska bli kul att höra vad du tycker.