lördag 3 november 2012

2010 Meinklang Blauburgunder


 En av mina absoluta favoritvinhandlare är Ole Sörensen och hans Emilie Vin. Oles sortiment bjuder inte på de allra mest spektakulära grejerna men har stor bredd, genomgående hög kvalité och oftast mycket bra priser. Här finns mycket att välja på i bekväm prisklass mellan 75 och 150 DKK. I princip alla viner är ekologiska eller biodynamiska. Ole handlar med viner han gillar och han verkar dessutom gilla att handla med viner. Ett besök  brukar innebära att ett stort antal flaskor öppnas och provas.

2010 Meinkland Blauburgunder går i mörk tegelröd nyans.  Doften tar tid på sig att komma igång. Först är det mest kokta grönsaker, höstlöv och pinot-kryddor. Med lite tid kommer frukten igång och kompletterar doftpaletten med allehanda röda bär. Här finns jordgubbe, hallon, smultron och körsbär. Återhållsamt men klart sympatiskt.

Till en början känns smaken som en riktig fjäderviktare. Jag uppfattar vinet som väldigt lätt och mjukt. Syran är mycket frisk och jag märker nästan inga tanniner alls. Efterhand börjar jag ana en extra växel. Vinet känns fortfarande lätt och slankt men har en väldigt fin och förvånansvärt intensiv eftersmak. När man svalt en klunk så lyfter syror och alkohol (13%) fram en varm våg med röda bär och kryddor som verkligen ger vinet en extra dimension.

Jag provade 09:an för ett tag sedan och den var minst lika bra. Jag tror att båda årgångar finns att tillgå för 85 DKK.

Vinet dracks till canderli allo speck i buljong och rejält med parmesan och det är en kombination jag definitivt kommer att återanvända.



5 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Fantastiskt med en hygglig pinot för 85 dkk.

Meinklangs grüner verkar tyvärr ha halkat ut ur SB-sortimentet, men deras pinot-rosé finns i BS. Drog just iväg en fråga till importören Wahlbergs drycker, kanske kan de lägga upp vinet i BS?

Ingvar Johansson sa...

Lite märklogt är det. Grüner Veltlinern blev väl em mindre hit häromåret ? Jag har provat en hel del ur Meinklangssortiment, det mesta är riktigt bra och är väldigt vettigt prissatt. Meddela gärna om du får något svar.

Italienska viner sa...

Även Österrike-dealaren numero 1 har en del Meinklang:

http://osterreich.dk/burgenland-neusiedlersee.html

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Men Emilie Vins priser är betydligt bättre. Konkret kostar 65 spänn mindre och de båda ungerska vinerna är också billigare.

Italienska viner sa...

Sant, bra priser. Men ligger oländigt till när man är i Köpenhamn.

SP68 också i sortimenten, minsann!

/Patrik