lördag 22 december 2012

Transmitting live from Mikkeller


Dags för juleferie och ett par veclor i Italien. Just nu befinner jag mig i Köpenhamn för omstigning och har några timmar att slå ihjäl på en lämplig bar. I år valde jag att slå mig ner på Mikkellers bar som ligger sju minuters rask promenad från Hovedbangården.

Första ölen blir Rogue Yellow Snow IPA och jag känner direkt att denna skulle jag kunna fortsätta att dricka. En riktigt besk men perfekt balanserad ale. Doften domineras av frisk humle med citus och tropisk frukt. Smaken är kraftfullare än vad doften antyder med kraftfull beska och god frukt.

Hos Mikkeller ska man naturligtvis dricka Mikkeller och det gör jag. Det får bli en snabbsmakning av julölssortimentet. Ris a la M'ale har en frisk, syrlig och "naturvinsaktig" doft. Smaken är rätt apart. Här finns ingen beska alls. Karamell och kryddor, sötma och syra. Riktigt kul jultolkning som skulle funka fint till ris aöa malta med körsbärssås.

Jag fortsätter med Mikellers Fra Til,  en julporter som man brukar kunna hitta i Systembolagets julölssortiment. Svart som synden. Serveras i ett glas som inget riktigt tillåter doften att komma loss. Mörka julkryddor och kaffe är det första man förnimmer. Det är det som dominerar smaken också. Här är grejen mest sättet som smakerna förmedlas på. Superb kolsyrning som  friskar upp och tillsammans med en bra syra gör att detta funkar utan att bli för tungt

Sista alen ut blir Mikkellers Santa's Little Helper. Den går i en belgisk stil. Kryddig, fruktig, försiktigt kolsyrad och stark. Skitbra.

Här skulle jag kunna bli sittande länge men börjar min avgång närma sig. Lyckas jag ta mig igenom Istedgade utan några missöden lär det dyka upp några inlägg om prosecco vad det lider. Några producentbesök är inbokade och de ska förhoppningssvis generera några upplysande inlägg. Tills dess önskar jag läsare och medbloggare God Jul och Gott Nytt År.

6 kommentarer:

Italienska viner sa...

Jag vet att du sagt att du ska gå in för att dricka grejer utanför komfortzonen, men öl och flaskjäst prosecco gränsar väl närmast till självspäkning? ;)

Ha en riktigt skön jul och hälsa La famiglia! Ni är väl hemma till den 19:e?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Flaskjäst prosecco är grejen eller "da shit " som jag tror att den mer imatura delen av bloggorfären skulle uttrycka det. Mikkellers spontanjästa brygder tror jag till och med du skulle kunna lära dig att uppskatta. Vi ses den 19-e eller rent utav den 17e

Lessrof sa...

Det låter väldans trevligt och gott med Mikkeller. Ha en riktigt skön och god jul!

E och F sa...

Ett underbart hak i köpenhamn att smita in på och ta en öl eller två, om något faller dig på läppen ligger broderns "ölbutikken" nere på Istedgade där man alltid kan fynda en flaska eller två. Kul med öl och man ska alltid lämna sin comfort zone då och då.

God Jul, hälsa Italien!


Erik

Vintankar sa...

Vi ser fram emot att få läsa om dina producentbesök. En julgåva så god som något.
Vi på Vintankar önskar dig och din familj en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

Italienska viner sa...

Inget GR-spettacolo för min del - börjar bli traggigt med de där mässorna. Vi kör en stilla Soldera-tribut den 19:e istället. ;)

/Patrik