lördag 11 maj 2013

2006 Schiopetto Blanc de Rosis


Jag har sagt det förut och det tål att sägas igen. Schiopettos viner är ett utmärkt ställe att börja på om man vill bekanta sig med de vita vinerna från Friuli-Venezia Giulia. Blanc de Rosis är en klassisk friulansk blandning som till största delen jästs och lagrats på ståltank. Den lilla andelen malvasia istriana har lagrats på använda tonneaux. Vinet har fått åtta månader jästfällningen.

Doften är rent godis för en Friulienfrälst. Hade jag fått vinet blint är det dock inte omöjliget att jag hade tagit en omväg över Alsace innan jag med precision hade placerat det i Cadpriva del Friuli. Mycket komplex doft med tydliga mognadstoner. Här finns äpplen, päron, citrus och ett helt koppel med tropiska frukter. Tydligt kritiga mineraltoner och faktiskt en liten touch petroleum. Rikt, genröst och yppigt.

Smaken är fyllig, kraftfull och speglar aromerna väldigt väl. En munfull med frukt i olika lager. På toppen finns de friska och syrliga varianter vilandes på en fond av sötare tropisk frukt. En lätt restsötma anas. 14% alkohol känns inte som annat än en behagligt omslutande rondör i smaken. Friska syror balanserar helheten förtjänstfullt och bär tillsammans med alkoholen eftersmaken.

Det är verkligen synd att denna friulanska klassiker här inte finns att tillgå på SB. Jag köpte mina flaskor hos Gerbola som nu verkar ha upphört med att importera Schiopettos viner. Årgång 05 finns hos Victoria Vine för 155 DKK

Inga kommentarer: