torsdag 20 juni 2013

2011 Chateau Grand Grange Fleurie Clos La Madone


Hur mycket jag än gillar mina danska favoritvinhandlare så är besöken hos någon av de bättre Superbest-butikerna en av mina få guilty pleasures. Jag vet inte riktigt vad det är men tror det handlar om känslan av att inte riktigt veta. När jag handlar hos Ole, Fabio eller Carlo så vet jag att det blir bra. Jag kan lita på deras rekommendationer. Att något finns i deras sortiment är ju nästan alltid en garanti i sig självt. Hos Superbest vet jag aldrig vad det är som finns i flaskorna. Jag tvingas gå på intuition, det blir en utmaning att välja och det är alltid spännande att komma hem och plocka fram korkskruven. Nya prylar hela tiden och sällan något jag hört talas om innan.

En av flaskorna som vi inte hann fram till i tisdags är 2011 Chateau Grand Grange Fleurie Clos La Madone. Chateau Grand Grange är en dansk satsning i Beaujolais. Två advokater,Per Håkon Schmidt och Marianne Philip köpte egendomen 2009. Idag har man 13 ha vinmarker med Beaujolais Villages-status och sedan 2010 0.8 ha i Fleurie.

2011 Fleurie Clos La Madone är nog det mest kraftfulla Fleurie-vin jag provat. Doften är rätt enkel med    rättfram bärfrukt, surkörsbär och mineraler. Öppet, sympatiskt och tilltalande men utan någon större finess. Smaken är som sagt förvånansvärt kraftfull och är samma andas barn som doften. Rejöl syra, generöst med bär och distinkta tanniner.

Ett rejält och bra vardagsvin som kanske saknar det där lilla extra. Inget jag kommer att springa benen av mig efter men väl värt en dansk hundring. Säljs just nu hos Superbest i Rotunden. Två flaskor för 200 DKK.

Inga kommentarer: